Hybrydowe
Rok 2019 był kolejnym rokiem wzrostu sprzedaży samochodów na europejskim rynku, wynika z raportu firmy analitycznej JATO Dynamics. Europie udało się utrzymać dobre tempo mimo spadków na dwóch największych rynkach motoryzacyjnych świata – w Chinach i USA. Zanotowano również rekordową sprzedaż SUV-ów i samochodów zelektryfikowanych. Ale eksperci studzą emocje.
Kolejny rok wzrostów
W 2019 roku w Europie zarejestrowano 15 757 412 samochodów osobowych, o 1,1% więcej niż rok wcześniej – podają eksperci firmy analitycznej JATO Dynamics. To najwyższy wynik w ciągu ostatnich 12 lat. Taki rezultat wyróżnia się na tle dwóch największych rynków motoryzacyjnych świata, które zanotowały w 2019 roku wyraźne straty. W Chinach sprzedaż samochodów spadła o 8%, a w Stanach Zjednoczonych zmniejszyła się o 2%.
Europejskim liderem są Niemcy. U naszych zachodnich sąsiadów zarejestrowano w 2019 roku 3,611 mln aut. Na drugim miejscu znalazła się Wielka Brytania z wynikiem 2,312 mln egzemplarzy, a kolejna jest Francja, z której salonów wyjechały 2,202 mln samochodów. W pierwszej piątce zmieściły się również kolejno Włochy i Hiszpania.
Polska goni czołówkę
Wysoką, szóstą pozycję zajęła Polska. W ubiegłym roku nad Wisłą zarejestrowano 556 000 nowych aut. To wzrost o 4,4% względem 2018 roku i historyczny rekord.
Taki wynik pozwolił nam wyprzedzić takie kraje jak Belgia, Holandia, Szwecja czy Austria.
Eksperci JATO podkreślają jednak, że za wzrost europejskiego rynku motoryzacyjnego odpowiada w dużej mierze wysoka sprzedaż w grudniu, wynikająca z obaw przed bardziej restrykcyjnymi normami emisji oraz wyższymi cenami samochodów w 2020 roku. Potwierdzeniem tego są rejestracje samochodów od stycznia do listopada 2019 roku, które w rzeczywistości były o 0,4% niższe niż w tym samym okresie rok wcześniej.
Diesel w odwrocie, napędy elektryczne w natarciu
W ubiegłym roku Europejczycy wybierali głównie samochody napędzane silnikami benzynowymi – 59% zarejestrowanych aut wyposażono w napęd tego typu. Niemal dwukrotnie mniejszy udział w rynku zanotowały pojazdy z jednostkami wysokoprężnymi – 31%. Warto dodać, że jeszcze w 2011 roku diesle mogliśmy znaleźć pod maskami 55% aut sprzedawanych w Europie.
Samochody zelektryfikowane stanowiły natomiast 8% europejskiego rynku. Łączna sprzedaż samochodów napędzanych przynajmniej po części z użyciem energii elektrycznej wyniosła 1,28 mln sztuk. To o 35% egzemplarzy więcej, niż w 2018 roku. Eksperci JATO podkreślają, że Europa urasta dzięki temu do miana najważniejszego rynku dla samochodów zelektryfikowanych zaraz po Japonii.
Toyota liderem elektryfikacji
Europejskiemu rynkowi samochodów zelektryfikowanych nadal przewodzą hybrydy, które w 2019 roku stanowiły 56% tego segmentu. A liderem wśród producentów hybryd jest niezmiennie Toyota, która wraz z bliźniaczym Lexusem dostarczyła aż 70% aut tego rodzaju.
Najpopularniejszym modelem zelektryfikowanym w Europie jest nowa Toyota Corolla, która wraz ze znikającym z rynku Aurisem zanotowała sprzedaż w wysokości 124 453 egzemplarzy, a więc wzrost o 44%. Kolejne miejsca również zajęły samochody hybrydowe Toyoty – crossover C-HR oraz miejski hatchback Yaris. W najlepszej dziesiątce znalazła się również Toyota RAV4. Eksperci JATO podkreślają ponadto, że tylko Toyota i Tesla są producentami, których sprzedaż składa się w ponad połowie z aut zelektryfikowanych.
W 2019 to właśnie Tesla była producentem najpopularniejszego samochodu z napędem wyłącznie elektrycznym w Europie. Taki tytuł należy do Modelu 3, którego rejestracje wyniosły 94 495 egzemplarzy. Auta z napędem wyłącznie elektrycznym stanowiły w ubiegłym roku 28% rynku samochodów zelektryfikowanych na Starym Kontynencie. A hybrydy plug-in zajęły pozostałe 16%.
Rekordowa popularność SUV-ów
Na uwagę zasługuje również nieustannie rosnąca sprzedaż SUV-ów. Samochody z tym nadwoziem stanowiły ponad 38% aut kupionych przez Europejczyków w ubiegłym roku. Co więcej, po raz pierwszy liczba SUV-ów zarejestrowanych w Europie przekroczyła próg 6 mln – wyniosła 6 030 481 egzemplarzy.
SUV jest oczywiście najchętniej wybieranym rodzajem nadwozia na Starym Kontynencie. Drugie w kolejności są samochody subkomapaktowe (19%), a dalej kompakty (17%) oraz auta miejskie (7,5%). Warto dodać, że ponad połowę – 58% – samochodów w Europie zarejestrowano w 2019 roku na firmy. A to oznacza wzrost ich liczby o 4%.