Elektryczne
Toyota Motor Corporation zamierza zająć istotne miejsce na chińskim rynku samochodów elektrycznych. W kwietniu na targach w Szanghaju zaprezentowała przeznaczoną na ten rynek elektryczną wersję Toyoty C-HR oraz jej bliźniaczego modelu IZOA, a w listopadzie na Salonie Samochodowym w Guangzhou zadebiutował Lexus UX 300e. Magazyn Nikkei Asian Review zwraca uwagę, że nowy crossover trafi do sprzedaży wiosną 2020 roku, akurat w momencie, kiedy chiński rząd ograniczy rządowe dopłaty do samochodów elektrycznych.
Jak zauważa Nikkei, japoński koncern nie zraża się niekorzystną dla aut elektrycznych zmianą przepisów, polegając zarówno na silnej pozycji Toyoty – trzeciej najczęściej wybieranej marki w Chinach, jak i na dużej atrakcyjności i wysokiej renomie Lexusa.
Lexus atrakcyjny dla chińskich klientów segmentu premium
Portal cytuje badania przeprowadzone przez firmę J.D. Power, z których wynika, że Lexus jest trzecią marką premium wiodącą pod względem atrakcyjności samochodów dla chińskich klientów, ustępując tylko Porsche i BMW. Samochody Lexusa są sprowadzane do Chin z Japonii, co ułatwia marce kontrolę jakości i wszystkich procesów związanych z produkcją – zdaniem Nikkei Lexus będzie podkreślać produkcję w Japonii jako istotną zaletę swoich elektrycznych modeli.
Pod względem sprzedaży Lexus zajmuje czwarte miejsce w segmencie premium, po Mercedesie, BMW, Audi i Cadillacu. Jak pokazują najnowsze dane portalu analitycznego Focus2Move.com, od stycznia do października japońska luksusowa marka sprzedała w Chinach 161,5 tys. egzemplarzy, aż o 22,3% więcej rok do roku, zajmując 0,8% chińskiego rynku samochodów (w sumie w Państwie Środka można kupić auta ponad 120 marek). Jak podkreśla Nikkei, Lexus zdobył serca chińskich klientów designem, niskim poziomem hałasu i wibracji podczas jazdy oraz koncentracją na szczegółach. Z kolei udział Toyoty w rynku wynosił na koniec października 6%, a koncernu Toyota Motor Corporation 6,8%.
Nowy elektryczny crossover UX 300e ma moc 150 kW i zasięg około 400 km. Baterie o pojemności 54,3 kWh są zamontowane pod podłogą, co obniża jego środek ciężkości i poprawia stabilność prowadzenia. Samochód zadebiutuje w Chinach wiosną przyszłego roku, w Europie latem, a w Japonii na początku 2021 roku.
Chiny oczekują zaangażowania producentów w elektryfikację floty
Zmniejszenie dopłat do samochodów elektrycznych nie oznacza wcale, że władzom Chin przestało zależeć na rozwoju niskoemisyjnej motoryzacji. Wręcz przeciwnie – Pekin po raz kolejny podnosi poprzeczkę producentom aut. Nowy projekt ministerstwa przemysłu stawia wymaganie, aby do 2025 roku samochody elektryczne (BEV) i wodorowe (FCEV) oraz hybrydy plug-in (PHV) stanowiły 25% całkowitej sprzedaży nowych samochodów. W 2019 roku było to tylko 6%.
Chiński rynek motoryzacyjny jest pięć razy większy od japońskiego – rocznie sprzedaje się na nim 25 milionów nowych aut. Rząd tego kraju stawia elektryczne samochody w centrum swojej polityki wzrostu gospodarczego. Kiedy w lipcu 2017 roku brytyjski rząd ogłosił, że do 2040 roku przestanie być możliwa w Wielkiej Brytanii sprzedaż samochodów spalinowych, władze Chin natychmiast poszły w jego ślady, również deklarując przyszłe wprowadzenie zakazu produkcji i sprzedaży aut benzynowych i diesli. Na tegorocznych targach w Guangzhou wielu chińskich producentów pokazało nowe elektryczne modele.
Toyota i Lexus wchodzą na rynek EV z solidnym doświadczeniem w elektryfikacji aut
„Kierowcy wciąż jeszcze miewają wątpliwości co do zasięgu i bezpieczeństwa aut elektrycznych” – powiedział Kevin Chen, szef marketingu Lexusa Chiny. – „My korzystamy z naszego wieloletniego doświadczenia w produkcji i obsłudze baterii trakcyjnych do samochodów, które zdobyliśmy dzięki hybrydom. Mamy więc pewność, że nasze EV połączą bezpieczeństwo z mistrzostwem wykonania, co należy do DNA Lexusa”.
Historia hybryd Toyoty liczy już ponad dwie dekady, począwszy od Priusa z 1997 roku. W tym czasie marka opracowała cztery generacje napędu hybrydowego, z których każda była o kilkanaście procent wydajniejsza od poprzedniej m.in. dzięki coraz doskonalszym bateriom. Japoński producent doprowadził do perfekcji techniki wydłużania życia baterii trakcyjnych oraz komputerowej kontroli działania napędu. Toyota zamierza podkreślać swoje doświadczenie i dojrzałość technologii, aby wzmocnić zaufanie klientów.
Japoński producent nawiązał niedawno współpracę z chińskim koncernem motoryzacyjnym BYD, by wspólnie opracować samochody elektryczne, przeznaczone na tamtejszy rynek pod marką Toyoty. Ich sprzedaż rozpocznie się na początku następnej dekady. Nowa spółka joint venture opracuje platformy, części i samochody spełniające chińskie wymagania środowiskowe.