Hybrydowe
Zespół Toyota GAZOO Racing wystartuje w 84. edycji słynnego wyścigu Le Mans dwoma nowymi bolidami TS050 Hybrid, które zadebiutowały w sezonie wyścigów długodystansowych FIA 2016. 24-godzinny wyścig we Francji stanowi trzecią rundę mistrzostw świata wyścigów długodystansowych FIA.
Toyota wystartuje w Le Mans po raz 18. Marka zadebiutowała w najbardziej znanym wyścigu długodystansowym w 1985 roku i od tamtej pory czterokrotnie zajęła 2. miejsce (1992, 1994, 1999 i 2013), zaś raz 3. miejsce (2014).
Za kierownicą TS050 Hybrid #5 usiądą mistrzowie świata 2014 – Anthony Davidson i Sébastien Buemi, a także japoński kierowca, Kazuki Nakajima, który w 2014 roku wywalczył w Le Mans pole position. Bolid #6 poprowadzą Stéphane Sarrazin, który trzykrotnie zdobył pole position na słynnym torze, Brytyjczyk Mike Conway i Kamui Kobayashi, japoński kierowca, startujący w poprzednich latach w Formule 1.
Walka o zwycięstwo w klasie LMP1 między Toyotą, Audi i Porsche odbędzie się 18 czerwca. Zespół Toyoty wystartuje dwoma nowymi bolidami TS050 Hybrid. Prototypy o mocy 1000 KM zostały zoptymalizowane specjalnie pod ten wyścig. Zmiany przyniosły znaczącą poprawę w porównaniu do poprzedniego modelu TS040 Hybrid.
Pod maską bolidu pracuje nowy 2,4-litrowy silnik V6 z turbodoładowaniem. Jednostka powstała w centrum technicznym Higashi-Fuji w Japonii, podobnie jak cały napęd hybrydowy dostarczający 8 MJ energii.
Nowa karoseria została opracowana w zakładzie Toyota Motorsport GmbH w Kolonii, gdzie Toyota GAZOO Racing ma swoją siedzibę. Nowy napęd składa się niemal w całości z przeprojektowanych części, zoptymalizowanych pod kątem masy i wydajności. Na torze Circuit de la Sarthe w Le Mans TS050 Hybrid zadebiutuje z nowym pakietem aerodynamicznym.
Oficjalny test 5 czerwca daje nadzieje na bardzo dobry wynik. Najszybsze okrążenie wypadło o 2,124 s lepiej niż oficjalne najszybsze okrążenie wykonane w czasie wyścigu w 2015 roku. Udało się to pomimo wymaganej przepisami redukcji zużycia paliwa o 10%. Oba samochody okazały się niezawodne i przejechały 177 okrążeń, czyli 2 412 km.
Wyścig Le Mans stanowi dla kierowców ogromne wyzwanie. Udział w nim oznacza łącznie 35 godzin jazdy, poczynając od 4-godzinnych ćwiczeń i 2-godzinnych kwalifikacji w środę 15 czerwca.
W czwartek 16 czerwca odbędą się dwie kolejne tury kwalifikacji trwające po 2 godziny (o 19.00 i 22.00). O pozycji startowej w głównym wyścigu decyduje najszybsze okrążenie wykonane w ciągu którejkolwiek z sesji kwalifikacyjnych. 24-godzinny wyścig rozpocznie się w sobotę o 15.00.
TOYOTA w Le Mans:
(Nazwy samochodów w nawiasach)
1985
#36 (85C-L): kwalifikacje 29. m-ce; wyścig 12. m-ce
#38 (85C-L): kwalifikacje 22. m-ce; wyścig nieukończony (problemy techniczne)
1986
#36 (86C-L): kwalifikacje 40. m-ce; wyścig nieukończony (problemy techniczne)
#38 (86C-L): kwalifikacje 30. m-ce; wyścig 20. m-ce
1987
#36 (87C-L): kwalifikacje 14. m-ce; wyścig nieukończony (problemy techniczne)
#37 (87C-L): kwalifikacje 16. m-ce; wyścig nieukończony (problemy techniczne)
1988
#36 (88C): kwalifikacje 8. m-ce; wyścig 12. m-ce
#37 (88C): kwalifikacje 10. m-ce; wyścig 24. m-ce
1989
#36 (89C-V): kwalifikacje 24. m-ce; wyścig nieukończony (problemy techniczne)
#37 (89C-V): kwalifikacje 17. m-ce; wyścig nieukończony (wypadek)
#38 (88C): kwalifikacje 25. m-ce; wyścig nieukończony (wypadek)
1990
#36 (90C-V): kwalifikacje 10. m-ce; wyścig 6. m-ce
#37 (90C-V): kwalifikacje 14. m-ce; wyścig nieukończony (wypadek)
#38 (90C-V): kwalifikacje 16. m-ce; wyścig nieukończony (problemy techniczne)
1992
#7 (TS010): kwalifikacje 3. m-ce; wyścig nieukończony (problemy techniczne)
#8 (TS010): kwalifikacje 4. m-ce; wyścig 8. m-ce
#33 (TS010): kwalifikacje 5. m-ce; wyścig 2. m-ce
#34 (92C-V): kwalifikacje 11. m-ce; wyścig 9. m-ce
#35 (92C-V): kwalifikacje 15. m-ce; wyścig 5. m-ce
1993
#22 (93C-V): kwalifikacje 10. m-ce; wyścig 5. m-ce
#25 (93C-V); kwalifikacje 12. m-ce; wyścig 6. m-ce
#36 (TS010): kwalifikacje 2. m-ce; wyścig 4. m-ce
#37 (TS010): kwalifikacje 5. m-ce; wyścig nieukończony (problemy techniczne)
#38 (TS010): kwalifikacje 4. m-ce; wyścig 8. m-ce
1994
#1 (94 C-V): kwalifikacje 4. m-ce; wyścig 2. m-ce
#4 (94 C-V): kwalifikacje 8. m-ce; wyścig 4. m-ce
1995
#27 (Supra LM): kwalifikacje 30. m-ce; wyścig 14. m-ce
1996
#57 (Supra LM): kwalifikacje 36. m-ce; wyścig nieukończony (wypadek)
1998
#27 (TS020): kwalifikacje 8. m-ce; wyścig 9. m-ce
#28 (TS020): kwalifikacje 2. m-ce; wyścig nieukończony (wypadek)
#29 (TS020): kwalifikacje 7. m-ce; wyścig nieukończony (problemy techniczne)
1999
#1 (TS020): kwalifikacje 1. m-ce; wyścig nieukończony (wypadek)
#2 (TS020): kwalifikacje 2. m-ce; wyścig nieukończony (wypadek)
#3 (TS020): kwalifikacje 8. m-ce; wyścig 2. m-ce
2012
#7 (TS030 HYBRID): kwalifikacje 5. m-ce; wyścig nieukończony (problemy techniczne)
#8 (TS030 HYBRID): kwalifikacje 3. m-ce; wyścig nieukończony (wypadek)
2013
#7 (TS030 HYBRID): kwalifikacje 5. m-ce; wyścig 4. m-ce
#8: (TS030 HYBRID): kwalifikacje 4. m-ce; wyścig 2. m-ce
2014
#7 (TS040 HYBRID): kwalifikacje 1. m-ce; wyścig nieukończony (problemy techniczne)
#8 (TS040 HYBRID): kwalifikacje 3. m-ce; wyścig 3. m-ce
2015
#1 (TS040 HYBRID): kwalifikacje 8. m-ce; wyścig 8. m-ce
#2 (TS040 HYBRID): kwalifikacje 7. m-ce; wyścig 6. m-ce
TOYOTA Racing w serii FIA World Endurance Championship
W roku 1983 Toyota zapoczątkowała karierę w wyścigach długodystansowych FIA World Endurance Championship. Dwa lata później wystartowała po raz pierwszy w 24-godzinnym wyścigu Le Mans. Od tego przełomowego w historii marki wydarzenia bolidy Toyoty wzięły udział w 17 wyścigach Le Mans 24 Hours, zajmując drugie pozycje w latach 1992, 1994, 1999 i 2013. W 2012 roku zadebiutowała z modelem TS030, w pełni hybrydowym bolidem startującym w klasie prototypów LMP1. Samochód pierwsze zwycięstwo w serii WEC odniósł już podczas swojego trzeciego wyścigu. Łącznie po dwóch sezonach startów ma na koncie 5 zwycięstw. W 2014 roku zastąpił go bolid TS040 Hybrid z napędem na 4 koła. 1000-konna hybryda zapewniła Toyocie mistrzostwo producentów oraz mistrzostwo kierowców w sezonie 2014.
Oba bolidy zostały zaprojektowane i zbudowane przez Toyota Motorsport GmbH (TMG) z Kolonii, gdzie siedzibę ma cały zespół wyścigowy. W przeszłości w TMG umiejscowiony był także zespół Toyota World Rally i fabryczny zespół Formuły 1. W roku 1998 TMG zaprezentowała światu bolid TS020, który startował w wyścigach Le Mans 24 Hours w latach 1998-99. Obecnie TMG łączy uczestnictwo w motorsporcie z rozwojem zaawansowanej technologii, dostarczanej firmom zewnętrznym oraz rodzinie seryjnych modeli Toyoty.
Więcej informacji na:
www.toyotahybridracing.com/ / www.toyota-motorsport.com/en/ / @Toyota_Hybrid