Hybrydowe
W popularnym segmencie SUV-ów Honda CR-V i Toyota RAV4 są od lat liderami sprzedaży na amerykańskim rynku. Renomowana organizacja konsumencka Consumer Reports przeprowadziła badanie porównawcze obu modeli i wystawiła swoją rekomendację. Zdaniem ekspertów CR oba samochody to bardzo dobre propozycje, jednak to RAV4 otrzymał ich rekomendację.
Consumer Reports zaznacza na początek, że zarówno SUV Toyoty, jak i Hondy jest przestronny, komfortowy i uniwersalny, tak jak można się spodziewać po autach solidnych marek o ugruntowanej reputacji. Oba modele oferują napęd na 4 koła lub na przednią oś, zatem kierowcy mogą wybrać albo większe bezpieczeństwo i lepszą trakcję w zmieniających się warunkach pogodowych i na różnych nawierzchniach, albo niższe zużycie paliwa. CR przyznaje, że na amerykańskim rynku jest wiele dobrych SUV-ów, mimo to redaktorzy otrzymują najwięcej zapytań o to, czy lepiej wybrać RAV4 czy CR-V, zaś oferta innych marek jest najczęściej pomijana przez użytkowników portalu.
Wygląd i komfort
Pod względem wymiarów CR-V i RAV4 są bardzo zbliżone. Podobnie pod względem przyspieszenia, zużycia paliwa i drogi hamowania. Wyjątkiem jest tutaj hybrydowy RAV4, który przyspiesza do 100 km/h w rewelacyjnym czasie 8,3 s.
Oba modele przeszły niedawno face lifting, który w przypadku Hondy jest zdaniem ekspertów CR nieco mniej udany. Zawieszenie CR-V zostało usztywnione, zaś RAV4 jest po zmianach bardziej komfortowe. Do wnętrza Hondy przedostaje się więcej hałasu.
W amerykańskich specyfikacjach łatwiej jest otrzymać fotel z regulacją podparcia odcinka lędźwiowego w Hondzie – jest dostępny w średniej wersji wyposażenia, natomiast w Toyocie w najwyższej wersji Limited. W polskich cennikach fotel z tym udogodnieniem w cenniku RAV4 także znajduje się w najwyższej wersji Prestige, natomiast w Hondzie we wszystkich wersjach wyposażenia. Z kolei pod względem systemu multimedialnego zdecydowanie wygrywa Toyota. Testerzy Consumer Reports uznali, że obsługa systemu Honda Connect na ekranie dotykowym jest skomplikowana i irytująca, natomiast Toyota Touch 2 jest dużo łatwiejsza w obsłudze i bardziej intuicyjna.
Bezpieczeństwo
Oba modele uzyskały tytuł Top Safety Pick w testach bezpieczeństwa Insurance Institute for Highway Safety (IIHS). Jednak w Toyocie pakiet systemów bezpieczeństwa czynnego jest nieporównanie bogatszy. Toyota Safety Sense P, oparty na zaawansowanej technologii radarowej współpracującej z kamerami, zawiera układ wczesnego reagowania w razie ryzyka zderzenia (PCS) z systemem wykrywania pieszych (PD), układ ostrzegania o niezamierzonej zmianie pasa ruchu (LDA) z funkcją powrotu na zadany tor jazdy (SC), układ rozpoznawania znaków drogowych (RSA), automatyczne światła drogowe (AHB), układ wykrywania zmęczenia kierowcy (SWS) i aktywny tempomat (ACC). Na polskim rynku cały pakiet jest dostępny w standardzie od średniej wersji wyposażenia Premium. Oferta systemów bezpieczeństwa czynnego Hondy CR-V ogranicza się do systemu aktywnego hamowania w ruchu miejskim, dostępnego od drugiej w cenniku wersji Comfort.
Napędy, ceny i wyposażenie
RAV4 jest dostępny z 3 rodzajami napędu – benzynowym, wysokoprężnym i hybrydowym. Najpopularniejszy w Polsce jest napęd hybrydowy z silnikiem 2,5 l i bezstopniową przekładnią e-CTV. Zarówno w wersji na 2 jak i na 4 koła łączna moc dostarczana przez silniki elektryczne i benzynowy wynosi 197 KM, co sprawia, że hybryda jest najmocniejszą wersją tego modelu. Konwencjonalny napęd benzynowy to 2-litrowy silnik Valvematic 152 KM współpracujący z 6-stopniową skrzynią manualną lub bezstopniową Multidrive S. Diesel 2.0 D-4D ma moc 143 KM i jest dostępny tylko ze skrzynią manualną i tylko z napędem na przednią oś.
RAV4 ma w cenniku 3 wersje wyposażenia: Active, Premium i Prestige, wzbogacone o pakiety VIP (nawigacja i relingi dachowe), Style i Winter. W ofercie wyprzedażowej ceny rozpoczynają się od 99 900 zł za wersję benzynową 4x4 z wyposażeniem Active (rabat 11 000 zł). Hybryda 4x2 z automatem, z wyposażeniem Premium i pakietami Style oraz VIP kosztuje 140 700 zł (rabat 14 000 zł). Wersja 4x4 uzyskana dzięki dodatkowemu silnikowi elektrycznemu napędzającemu tylną oś, który pozwolił uniknąć obciążania auta wałem napędowym, kosztuje o 10 000 zł więcej.
Honda, co nie jest zaskoczeniem, dysponuje tylko silnikiem benzynowym (2.0 i-VTEC 155 KM) i Diesla (1.6 i-DTEC 120 KM i 160 KM). Do wyboru jest 5 wersji wyposażenia – S, Comfort, Elegance Plus, Lifestyle i Executive. Ceny wyprzedażowe rozpoczynają się od 95 400 zł (rabat 4 500 zł) za 2-litrowy silnik benzynowy, manualną skrzynię biegów, napęd na 2 koła i najniższą wersję wyposażenia S. Do napędu 4x4 w tej samej konfiguracji trzeba dopłacić 9300 zł. Automatyczna skrzynia biegów kosztuje kolejne 6 000 zł. Ceny Diesla 4x2 120 KM po rabacie zaczynają się od 108 700 zł za wersję Comfort. Mocniejszy diesel 160 KM 4x4 z automatyczną skrzynią biegów kosztuje od 135 300 zł za wersję Elegance Plus.
Niezawodność i ogólna ocena
Pod względem niezawodności, Consumer Reports ocenił RAV4 na powyżej 80/100 punktów (najlepszy wynik w segmencie), podczas gdy Honda plasuje się poniżej 70/100 punktów. W rankingu biorącym pod uwagę wszystkie właściwości i parametry samochodów, Toyota otrzymała 79 punktów i znalazła się na drugim miejscu w rankingu popularnych kompaktowych SUV-ów, natomiast CR-V zdobyła 72 punkty i zajęła 8. miejsce. Podsumowując, przy wyborze rodzinnego SUV-a Consumer Reports rekomenduje Toyotę.