Toyota Prius obchodzi w tym roku swoje 20 urodziny – a wraz z nią rynek aut hybrydowych. Przez dwie dekady innowacyjny samochód nie tylko stał się ikoną hybryd, ale też udowodnił, że nowatorska technologia może być jednocześnie bardziej niezawodna, funkcjonalna i lubiana przez właścicieli niż konwencjonalne rozwiązania, obecne na rynku od ponad wieku.

Samochody, z którymi trudno się rozstać
Przez pierwsze lata sprzedaży hybryd pokutowało przekonanie, że auta te mają krótkie życie. Że są to może atrakcyjne samochody, gdy są nowe, ale pierwsza wymiana baterii powoduje, że zakup przestaje się opłacać. Kolejne badania pokazują jednak, że jest to mit. Amerykanie przeprowadzili ich już całkiem sporo – najbardziej znany jest test wiodącej organizacji konsumenckiej Consumer Reports, która sprawdziła Priusa z 335 tys. km na liczniku i nie stwierdziła żadnego zmniejszenia efektywności baterii.

Do długiej listy badań i rankingów, które potwierdzają trwałość hybryd, dołączyła analiza portalu iSeeCars.com, badającego rynek samochodów używanych w Ameryce. Z raportu „The Top New Cars Owners Keep for 10 Years” (Modele posiadane przez 10 lat przez największy odsetek pierwszych właścicieli) wynika, że w 2016 roku w USA najmniej chętnie ze swoimi samochodami rozstawali się pierwsi właściciele hybrydowej odmiany Toyoty Highlander oraz ikony hybryd – Priusa. Zestawienie marek, których samochody najczęściej są posiadane przez jednego właściciela przez ponad 10 lat, również nie jest zaskakujące – w Top10 znajduje się 7 japońskich marek, 9 marek z Azji i tylko jedna amerykańska. Na samym szczycie również nie ma niespodzianki – aż 22,2 procent właścicieli aut marki Toyota trzyma swoje samochody przez ponad 10 lat.

Prius z milionowym przebiegiem
Podobne doświadczenia do amerykańskich właścicieli Priusów ma Manfred Dvorak, taksówkarz pracujący w Wiedniu. Kierowca ten jeździ Toyotą Prius drugiej generacji, którą przejechał już milion kilometrów. Samochód ma wciąż oryginalne baterie i, jak twierdzi właściciel, nigdy się nie zepsuł. Taksówki przejeżdżają rocznie o wiele więcej kilometrów niż przeciętny samochód osobowy, często w trudnych warunkach. W wielu miastach na świecie taksówkarze jeżdżą hybrydami, więc jest kogo spytać. Władze niektórych miast celowo wspierają rozwój hybrydowej floty taksówek, aby zmniejszyć emisję spalin.

Priusem drugiej generacji jeździ także Artur Prusak, kierowca rajdowy przez wiele lat startujący w Mistrzostwach Świata Alternatywnych Energii (FIA AEC). W latach 2015 i 2016 Polak zdobył tytuł mistrza świata, a wszystkie swoje sportowe sukcesy wywalczył za kierownicą kilkuletniego Priusa.

Przywiązanie kierowców do tego modelu nie bierze się znikąd. Jego największe atuty to oszczędność i niezawodność. Warto też jednak podkreślić bardzo dobry poziom bezpieczeństwa oraz przyjemność z jazdy samochodem, który wykorzystuje wyłącznie silnik elektryczny przez kilkadziesiąt procent czasu jazdy.

Rankingi niezawodności
Consumer Reports, renomowana amerykańska organizacja konsumencka, w raporcie „Car Reliability Survey 2016” przyznała Lexusowi i Toyocie 1. i 2. miejsce za niezawodność. Ranking opiera się na badaniach przeprowadzonych wśród amerykańskich konsumentów, z których wynika także, że najbardziej bezawaryjnym samochodem jest Toyota Prius. Podobnie oceniają Priusa polscy kierowcy. W pierwszym w Polsce niezależnym rankingu niezawodności „Wybór Kierowców 2016” Prius znalazł się na pierwszym miejscu w segmencie kompaktów.

Oszczędny i bezpieczny
Nowa, czwarta generacja Priusa dodała do tradycyjnych atutów tego modelu kolejne zalety – większą dynamikę, bardzo dobre wrażenia z jazdy, a także bardzo wysoki poziom bezpieczeństwa, za który model zebrał kilka prestiżowych nagród. Na ten sukces składają się zarówno najwyższe noty uzyskane w testach zderzeniowych (5 gwiazdek Euro NCAP i Top Safety Pick IIHS), jak i świetne oceny działania pakietu systemów bezpieczeństwa czynnego Toyota Safety Sense. Magazyn „What Car?” uznał Priusa za najbezpieczniejszy samochód roku. Potwierdził to także japoński ośrodek JNCAP, który przyznał Priusowi najwyższy standard bezpieczeństwa ASP++.

Opłacalna inwestycja
O tym, czy dany samochód to dobra inwestycja, decyduje nie tylko cena i lista zalet, ale także kwota, którą właściciel może za niego uzyskać po latach eksploatacji. Firma Info-Ekspert zajmująca się przewidywaniem wartości odsprzedaży nowych modeli, prognozuje dla Priusa 4. generacji bardzo wysoką wartość rezydualną. Według jej analiz właściciele nowego Priusa będą mogli sprzedać samochód po 36 miesiącach i 20 tys. przebiegu rocznie nawet za 55,5% wartości początkowej, znacznie powyżej najpopularniejszych modeli segmentu D.

Hybrydy to najchętniej wybierany rodzaj ekologicznych samochodów na świecie. Po 20 latach Toyota ma na koncie ponad 10 milionów sprzedanych aut z tym napędem, a obecnie ich roczna sprzedaż to około 1,5 egzemplarzy. Ich popularność wiąże się ze znaczącym obniżeniem cen – obecnie większość hybryd kosztuje tyle samo co porównywalny diesel z takim samym wyposażeniem. Drugi powód to wygoda użytkowania – hybrydy tankuje się tak samo jak każde inne auto spalinowe i nie ładuje się ich z gniazdka. Toyota, która rozpoczęła tę rewolucję, do dziś nie tylko jest największym producentem hybryd, ale też dysponuje najnowocześniejszą, stale doskonaloną technologią hybrydową. Toyota Prius jest ambasadorem nowych technologii tej marki – to ten model za każdym razem wprowadza na rynek napęd hybrydowy nowej generacji.