Hybrydowe
- Przełom w rozwoju napędów hybrydowych – zużycie paliwa tylko 3 l/100 km;
- Emisja CO2 jedynie 70 g/km – znacznie poniżej europejskiej normy 95 g/km, przewidzianej na 2021 rok;
- Najbardziej wydajny silnik benzynowy na świecie – aż 40% wydajności cieplnej;
- Wyprzedzający swoje czasy design i nowe standardy w dziedzinie aerodynamiki – współczynnik oporu powietrza 0,24 Cx;
- Debiut rewolucyjnej platformy TNGA.
Prius czwartej generacji stanowi największy przełom w rozwoju napędów hybrydowych od czasu pojawienia się pierwszego Priusa w 1997 roku. Mniejsze zużycie paliwa i ograniczanie emisji spalin zawsze leżało u podstaw koncepcji Toyoty Prius, niemniej nowy model uzyskał niespotykane dotąd wyniki pod tym względem. Maksymalne obniżenie zapotrzebowania na energię stanowiło priorytet podczas projektowania każdego elementu napędu hybrydowego. Ten sam cel przyświecał konstruktorom podczas prac nad obniżeniem masy samochodu oraz poprawieniem aerodynamiki karoserii.
W rezultacie zbudowany od podstaw nowy Prius wyróżnia się najniższym na rynku zużyciem paliwa – tylko 3 l/100 km. To aż o 23% lepszy wynik niż w obecnym modelu. Emisję spalin udało się obniżyć o 21%, osiągając spektakularny wynik 70 g/km, znacznie poniżej europejskiej normy 95 g/km, zaplanowanej na 2021 rok. Dla porównania, dostępny obecnie na rynku Prius trzeciej generacji zużywa 3,9 l/100 km i emituje 89 g/km dwutlenku węgla.
Przełomowy napęd hybrydowy
W największym stopniu do tego sukcesu przyczynił się nowy, doskonalszy napęd hybrydowy. Pracujący w oszczędnym cyklu Atkinsona benzynowy silnik o pojemności 1,8 l uzyskał najlepszą na świecie, 40-procentową wydajność cieplną. Udało się także zredukować tarcie i straty energii mechanicznej.
Pozostałe elementy układu hybrydowego także zostały gruntownie przeprojektowane. Moduł złożony z przekładni planetarnej i silników elektrycznych jest o 12% mniejszy i o 5% lżejszy. Nowa konstrukcja pozwoliła ograniczyć straty energii o 20%. O taką samą wartość obniżono straty energii w jednostce sterującej PCU, która jest teraz aż o 33% mniejsza i o 11% lżejsza.
Baterie niklowo-wodorkowe ograniczyły objętość o 10%, co pozwoliło umieścić je pod tylną kanapą i uwolnić miejsce w bagażniku. Jednocześnie dzięki wyższej gęstości energii umożliwiają efektywniejsze wspomaganie jednostki benzynowej pracą silnika elektrycznego. Do poprawy spalania przyczynił się także system recyrkulacji spalin, który jest mniejszy o 20% i wydajniejszy o 24% od poprzednika.
Na bardziej wydajne gospodarowanie energią wpływa także nowoczesna technologia podnosząca komfort jazdy. Inteligentna klimatyzacja kieruje strumień powietrza przede wszystkim na zajęte fotele, co istotnie wpływa na zmniejszenie zużycia energii elektrycznej.
Do poprawy wydajności samochodu przyczyniła się optymalizacja aerodynamiki karoserii. Prius jest teraz niższy, ma znacząco niżej położoną maskę silnika i bardziej opływową sylwetkę. Ikoniczny kształt klina, który tak doskonale sprawdził się w drugiej i trzeciej generacji modelu, w nowym Priusie został ponownie wykorzystany, zyskując jednocześnie ostrzejsze krawędzie i bardziej ekscytujący charakter. Współczynnik oporu powietrza udało się obniżyć z 0,25 Cx w aktualnym modelu do 0,24 Cx w nowym Priusie. Do tego świetnego wyniku przyczyniło także dopracowanie podwozia, aby powietrze przepływało pod samochodem możliwie bez zakłóceń.
Oszczędność i dynamika
Nowy Prius przyspiesza od 0 do 100 km/h w 10,6 s, osiągając o 0,7 s lepszy wynik w porównaniu z poprzednim modelem. Przyspieszenie od 80 do 120 km/h w 8,3 s zapewnia sprawne wyprzedzanie na autostradzie. Maksymalna prędkość to 180 km/h. Nowy napęd hybrydowy osiąga łączną moc 122 KM, którą dostarcza w bardziej przyjazny, zoptymalizowany sposób. Silnik elektryczny w nowym modelu może pobierać więcej energii, dzięki czemu przyspieszenie jest płynniejsze i bardziej naturalne.
Większa uniwersalność i radość z jazdy
Koncentracja na zwiększeniu wydajności nowego Priusa szła w parze z poprawą dynamiki, aby dać kierowcy jeszcze więcej radości z jazdy. Do osiągnięcia tego celu w ogromnej mierze przyczyniła się nowa platforma TNGA – nazwana GA-C, dzięki której auto ma o 2,5 cm niżej położony środek ciężkości, kluczowy dla zapewnienia pewniejszego prowadzenia.
Nowa platforma pozwoliła zwiększyć sztywność nadwozia o 60% w stosunku do poprzedniego modelu. Udało się to osiągnąć dzięki wprowadzeniu do jego ramy struktur pierścieniowych oraz sześciokrotnie większemu wykorzystaniu tłoczonych na gorąco blach z wysokowytrzymałej stali.
Nowe dwuwahaczowe zawieszenie tylne oraz udoskonalony układ kierowniczy i hamulcowy zapewniają pewniejsze prowadzenie. Mniejsze przechyły nadwozia i większa stabilność umożliwiają dynamiczniejszą jazdę, także na krętych drogach i podczas wietrznej pogody. Przepustnica szybciej odpowiada na polecenia kierowcy, dając jeszcze więcej radości z jazdy.
Nowy Prius stał się także bardziej uniwersalny. Przestronniejsze wnętrze i większy bagażnik o pojemności 502 l tworzą nowe możliwości. Samochód zyskał też zdolność ciągnięcia przyczepy do masy 725 kg.