Producenci samochodów prześcigają się w deklaracjach, że w ciągu najbliższych lat wprowadzą nowe modele o „zelektryfikowanym” napędzie, w tym hybrydowe. Jest jednak firma, która już teraz wszystkie auta sprzedawane na rynku polskim oferuje w wersji hybrydowej. To Lexus.

Na czym polegają zalety samochodów hybrydowych? W telegraficznym skrócie – po pierwsze, dzięki wspomaganiu przez silnik elektryczny, układ hybrydowy pozwala odciążyć silnik spalinowy, co zwiększa jego trwałość i zmniejsza zużycie paliwa. Po drugie – hybryda umożliwia odzyskiwanie energii podczas hamowania, a później wykorzystanie jej przez silnik elektryczny. To nie tylko oszczędność paliwa, ale i – zwłaszcza podczas poruszania się po mieście – możliwość jazdy nawet przez połowę czasu w cichym i bezemisyjnym trybie elektrycznym.

Lexus CT 200h

Ofertę japońskiego producenta aut klasy premium otwiera luksusowy, kompaktowy hatchback Lexus CT 200h. Cechą szczególną tego modelu jest fakt, iż dostępny jest on wyłącznie z napędem hybrydowym o łącznej mocy 136 KM. Jednostka napędowa wykorzystuje pracujący w oszczędnym cyklu Atkinsona spalinowy silnik o pojemności skokowej 1,8 l oraz dwa silniki elektryczne, sprzężone z nim poprzez przekładnię obiegową, pełniącą rolę bezstopniowej, automatycznej skrzyni biegów. Auto rozpędza się od 0 do 100 km/h w 10,8 sekundy i rozwija prędkość maksymalną 180 km/h, zużywając w cyklu mieszanym zaledwie 3,6 litra benzyny na 100 km. W tym roku model ten został odświeżony, zyskując bardziej wyrazisty, sportowy charakter oraz nowe wyposażenie, w szczególności system bezpieczeństwa czynnego Lexus Safety System +.

Lexus IS 300h

Drugi na liście jest kompaktowy sedan Lexus IS 300h. Oznaczenie „300h” informuje, że hybrydowy napęd tego modelu odpowiada pod względem osiągów trzylitrowemu, wolnossącemu silnikowi benzynowemu. Kierowca ma do dyspozycji moc maksymalną 223 KM. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 8,4 sekundy, a prędkość maksymalna wynosi 200 km/h. Jednocześnie napęd hybrydowy zużywa w cyklu mieszanym średnio 4,3 litra benzyny na 100 km i emituje tylko 99 gramów CO2 na kilometr.

Lexus GS 300h

Tę samą jednostkę napędową co w IS 300h można znaleźć w nieco większym sedanie Lexus GS 300h. Większe wymiary i masa wygodniejszego samochodu przy tej samej mocy 223 KM przekładają się na nieco gorszą dynamikę – samochód potrzebuje na rozpędzenie się od 0 do 100 km/h równych 9 sekund, a prędkość maksymalna to 190 km/h. Nieco większe jest też zużycie paliwa, które w cyklu mieszanym wynosi średnio 4,7 litra na 100 km.

Lexus GS 450h

Hybrydowy GS występuje jednak również w wersji przeznaczonej dla miłośników naprawdę ostrej jazdy. To Lexus GS 450h (pamiętamy – liczba 450 oznacza ekwiwalent wolnossącego silnika benzynowego o pojemności skokowej 4,5 litra). Hybrydową jednostkę napędową wyposażono w pracujący w cyklu Atkinsona, 3,5-litrowy silnik V6, współpracujący z potężnym silnikiem elektrycznym. W efekcie łączna moc napędu sięga 345 KM, zapewniając przyspieszenie od 0 do 100 km/h w ciągu zaledwie 5,9 sekundy i prędkość maksymalną 250 km/h. Jednocześnie zużycie paliwa w cyklu mieszanym to jedynie 5,9 litra na 100 km, a emisja CO2 wynosi 137 g/km.

Lexus NX 300h

Popularny crossover Lexus NX 300h napędzany jest hybrydową jednostką o łącznej mocy 197 KM, dysponującą czterocylindrowym silnikiem rzędowym o pojemności skokowej 2,5 litra i silnikiem elektrycznym. W podstawowej wersji napęd przenoszony jest na przednie koła, jednak dostępna jest również wersja z napędem na wszystkie koła w systemie e-Four, w którym tylne koła obsługuje dodatkowy silnik elektryczny. Dzięki temu układ ten łączy oszczędność napędu przedniej osi z zaletami auta terenowego – elektryczny silnik tylnej osi włączany jest przez komputer automatycznie dokładnie wtedy, gdy jest to potrzebne.

Lexus RX 450h

Największy sprzedawany w Polsce hybrydowy SUV Lexusa, RX 450h, dysponuje jednostką o łącznej mocy 313 KM, opartą na pracującym w cyklu Atkinsona 3,5-litrowym silniku V6 i współpracującym z nim silniku elektrycznym. Zapewnia ona przyspieszenie od 0 do 100 km/h w ciągu 7,7 sekundy i prędkość maksymalną 200 km/h przy zużyciu paliwa w cyklu mieszanym na poziomie zaledwie 5,3 litra na 100 km. Podobnie jak w modelu NX 300h, napęd na cztery koła w Lexusie RX 450h realizowany jest w systemie e-Four.

Lexus RC 300h

Lexus RC 300h to pierwsze na świecie luksusowe coupe z napędem w pełni hybrydowym. W samochodzie wykorzystano hybrydową jednostkę napędową znaną z modelu IS 300h, wyposażoną w czterocylindrowy silnik rzędowy o pojemności skokowej 2,5 litra i mocy 181 KM. Dzięki współpracy silnika elektrycznego o maksymalnej mocy 143 KM i maksymalnym momencie obrotowym 300 NM, łączna moc napędu wynosi 223 KM. Auto o bardzo niskim współczynniku oporu powietrza Cx równym 0,285 osiąga prędkość maksymalną 190 km/h i rozpędza się od 0 do 100 km/h w 8,6 sekundy. Zużycie paliwa w cyklu mieszanym to 4,9 litra benzyny na 100 km, a emisja CO2 wynosi 113 gramów na kilometr.

Lexus LC 500h

Wprowadzone do sprzedaży w ubiegłym roku flagowe coupe Lexus LC 500h wyposażono w zupełnie nową hybrydową jednostkę napędową Lexus Multi Stage Hybrid System. 3,5-litrowy silnik V6 współpracuje w niej nie tylko z przekładnią planetarną, łączącą go z silnikiem elektrycznym, generatorem i kołami, jak w dotychczasowych napędach hybrydowych Lexusa, ale i z dodatkową, czterobiegową przekładnią automatyczną. Sterujący całością komputer daje kierowcy do dyspozycji 10 wirtualnych biegów, zapewniając przyjemne wrażenie korzystania z 10-stopniowej automatycznej skrzyni biegów. Efektem jest także znakomite przyspieszenie od 0 do 100 km/h w ciągu zaledwie 5 sekund oraz zużycie paliwa na poziomie tylko 6,4 l/100 km i emisja CO2 wynosząca zaledwie 145 g/km.

Lexus LS 500h

Nowa hybrydowa jednostka napędowa, opracowana dla Lexusa LC, trafiła również pod maskę piątej generacji flagowej limuzyny japońskiej marki – Lexusa LS 500h. Napęd Multi Stage Hybrid System rozpędza model LS 500h do 100 km/h w zaledwie 5,4 s. Zastosowanie dodatkowej przekładni pozwoliło też na uzyskiwanie wysokiej prędkości jazdy przy niższej prędkości obrotowej silnika – przekłada się to na mniejsze zużycie paliwa oraz niezwykle niski poziom hałasu. Ponadto, LS 500h może poruszać się z prędkością nawet 140 km/h napędzany tylko silnikami elektrycznymi.