Hybrydowe
Nowe samochody Toyoty sprzedane w 2017 roku wykazały się najniższą średnią emisją CO2 wśród popularnych marek w Europie. W badaniu Jato Dynamics Toyota zajęła pierwsze miejsce w gronie 20 marek sprzedających najwięcej samochodów na kontynencie.
W 2017 roku średnia emisja CO2 nowych samochodów sprzedanych przez Toyotę spadła o 2,7 g/km do 101,2 g/km. Drugie miejsce zajął Peugeot, którego średnia emisja wzrosła w ciągu roku o 2,7 g/km do 104,5 g/km. Na trzeciej pozycji znalazł się Citroen z wynikiem 105,5 g/km (+2,2 g/km). Badanie przeprowadzone przez JATO Dynamics objęło 23 europejskie rynki.
Obniżenie średniej emisji samochodów Toyoty jest wynikiem wzrostu popularności hybryd, które w ubiegłym roku stanowiły 53% całkowitej sprzedaży marki. Konwencjonalne samochody benzynowe odpowiadały za 42% łącznej liczby aut dostarczonych klientom Toyoty, zaś pojazdy z silnikami Diesla 7,5%.
Hybrydy drogą do szybkiej redukcji emisji
2017 rok był wyjątkowy pod względem średniej emisji CO2 nowych samochodów w Europie – po raz pierwszy od 10 lat jej wartość wzrosła i wyniosła 118,1g/km – o 0,3 g więcej niż w 2016 roku. Ma to związek z rosnącym zainteresowaniem SUV-ami oraz ze spadkiem popularności silników Diesla częściowo na korzyść motorów benzynowych. Przykład Toyoty pokazuje, że rozwiązaniem tego problemu są samochody wykorzystujące silnik elektryczny, w tym hybrydy.
Zdaniem firmy analitycznej Jato Dynamics, samochody z pełnym napędem hybrydowym, zdolne do poruszania się na samym silniku elektrycznym bez ładowania z zewnętrznej sieci, stanowią w bliskiej perspektywie najlepszą alternatywę dla silników Diesla. Motory wysokoprężne, choć są wydajne i emitują mniej CO2 niż konwencjonalne silniki benzynowe, odpowiadają za wzrost emisji szkodliwych dla zdrowia tlenków azotu i cząstek stałych. Napęd hybrydowy emituje mniej CO2 i szkodliwych substancji niż konwencjonalne silniki pozbawione wsparcia motoru elektrycznego. Jest to też bardziej trwałe i niezawodne rozwiązanie niż na przykład turbodoładowanie – w przypadku hybrydy dodatkowa moc i moment obrotowy potrzebne do dynamicznego przyspieszania pochodzą od bezemisyjnego silnika elektrycznego. Napęd hybrydowy to sposób na spełnienie coraz bardziej wymagających norm spalin przy cenach akceptowalnych dla szerokiego grona nabywców.
Za wzrost emisji odpowiada większość krajów europejskich
Wśród 23 europejskich krajów badanych przez Jato Dynamics najbardziej ekologiczna pod względem średniej emisji CO2 nowych samochodów okazała się Norwegia. Warto zwrócić uwagę, że ten skandynawski kraj w ciągu roku obniżył średnią emisję sprzedawanych aut aż o 10,1 punktu procentowego – w 2017 roku wyniosła ona 83,6 g/km CO2. Norwegia jest liderem elektryfikacji parku samochodowego – w ubiegłym roku hybrydy i auta elektryczne stanowiły ponad połowę ogólnej liczby nowych samochodów sprzedanych w tym kraju.
Żadne inne europejskie państwo nie uzyskało wyniku poniżej 100 g/km. W pierwszej piątce obok Norwegii znalazły się Portugalia (104,2 g/km), Dania (108 g/km), Grecja (108,6 g/km) oraz Holandia (109 g/km). Polska zajmuje z wynikiem 126,4 drugie miejsce od końca – tuż za Niemcami (126,2 g/km) i przed Szwajcarią (133,2 g/km). Na 23 badane kraje aż 15 zanotowało w ubiegłym roku wzrost średniej emisji CO2 nowych aut.