Subkompaktowa Toyota Prius C 2015 znalazła się w elitarnym klubie Top Safety Pick amerykańskiego Insurance Institute for Highway Safety. Model uzyskał najwyższe noty w czterech stosowanych od dawna testach bezpieczeństwa oraz drugą najwyższą notę w nowym restrykcyjnym teście zderzenia jedną czwartą długości przodu auta (small overlap front).

Mała hybryda Toyoty została w tym roku odświeżona, a zmiany objęły przede wszystkim poprawę bezpieczeństwa. Wzmocniono strukturę przodu nadwozia i przedziału pasażerskiego oraz wydłużono kurtyny powietrzne. Dzięki ulepszeniom zasięg zniszczeń spowodowanych przez zderzenie w teście small overlap front okazał się o 3 cale krótszy niż w teście przeprowadzonym przed wprowadzeniem zmian w konstrukcji auta. Tegoroczne badanie IIHS potwierdziło, że Prius C należy do najbezpieczniejszych samochodów na amerykańskim rynku.

Prius C od lat uzyskiwał najwyższe noty w czterech podstawowych crash testach IIHS. Są to: zderzenie dużą powierzchnią przodu auta, uderzenie w bok auta, wytrzymałość dachu oraz bezpieczeństwo fotela i ochrona głowy. W 2012 roku instytut wprowadził dodatkowy, piąty test, który sprawdza skutki zderzenia jedną czwartą długości przodu auta (small overlap front). Testowany pojazd porusza się z prędkością 64 km/h. Sprawdzian ten jest w najwyższym stopniu uzasadniony, gdyż odzwierciedla bardzo częste wypadki, w których jadące z naprzeciwka samochody tylko zahaczają o siebie lub kiedy auto uderza w drzewo albo przydrożny słup.

Nowy test postawił przemysł motoryzacyjny przed ogromnym wyzwaniem, gdyż okazało się, że większość obecnych na rynku aut wychodzi z niego z fatalnym wynikiem. Dotyczyło to również samochodów uważanych za bardzo bezpieczne, które w dotychczas stosowanych testach IIHS wypadały rewelacyjnie. Wówczas producenci rozpoczęli intensywne prace uwzględniające wyniki nowej procedury badawczej IIHS. Kluczowe zadanie, jakie stawia przed projektantami small overlap front test, to zapobieganie zniekształceniom kabiny pasażerskiej w sytuacji, gdy siła uderzenia rozkłada się na mniejszej powierzchni i dodatkowo działa od boku, zatem w innym kierunku niż przy pełnym czołowym zderzeniu. Prius C uzyskał wystarczającą odporność w tym zakresie w tym roku, dołączając do takich modeli jak Prius liftback, Prius V (minivan), RAV4, Camry czy Highlander.

Prius C czeka jeszcze na wprowadzenie najnowszego pakietu systemów bezpieczeństwa czynnego. Gdy to nastąpi, auto będzie się kwalifikowało do specjalnej kategorii „Top Safety Pick+”. Obecnie w Polsce pakiet ten jest dostępny pod nazwą Toyota Safety Sense w najnowszych modelach Auris, Avensis i Aygo. W przyszłym roku trafi do kolejnych modeli, m.in. nowego RAV4, nowego Priusa oraz debiutującego zupełnie nowego hybrydowego cross-overa C-HR.

W tym roku w grupie „Top Safety Pick+” znalazło się 5 modeli Toyoty: Prius liftback, Prius V (Prius +), Camry, Highlander, Sienna. Do kategorii „Top Safety Pick” IIHS zaliczył Priusa C, Avalona i RAV4.

Do wyróżnionych przez IIHS hybryd innych marek należą Honda Fit, Chevrolet Volt, Ford C-Max Hybrid, Lexus CT 200h, Lexus RC i Lexus NX.