Volvo V90 zostało w lutym oficjalnie pokazane w Sztokholmie. Stylowe i praktyczne kombi jest najnowszym modelem z serii 90, którą tworzy wraz z limuzyną S90 i flagowym SUV-em XC90.

Volvo V90 to samochód, który czerpie z wieloletniego doświadczenia szwedzkiej marki w projektowaniu rodzinnych kombi. Pierwszym z nich był Volvo Duett, który pojawił się na rynku w 1953 r. Od tamtej pory Volvo sprzedało na całym świecie przeszło 6 mln samochodów z nadwoziem kombi. To mniej więcej jedna trzecia wszystkich aut, wyprodukowanych przez Volvo od chwili założenia marki w 1927 r.
- Mamy bardzo mocną pozycję w segmencie samochodów z nadwoziem kombi – powiedział Hakan Samuelsson, prezes Volvo Cars.

To już trzeci - obok siostrzanych XC90 i S90 - model Volvo, który zbudowano na modularnej platformie podwoziowej Scalable Product Architecture (SPA). Zastosowanie tej nowoczesnej platformy pozwala na wykorzystanie zupełnie nowych możliwości projektowania samochodu, zarówno od strony nadwozia, jak i jego wyposażenia.

Volvo V90 wyposażono w najbardziej zaawansowany na rynku pakiet wspomagający bezpieczeństwo jazdy. Żadne inne auto w tym segmencie nie posiada w wersji podstawowej bardziej rozbudowanych funkcji wspomagania bezpieczeństwa aktywnego, m.in. w technologię City Safety, wzbogaconą o nową funkcję. System sam rozpoznaje znajdujące się na drodze duże zwierzęta, takie jak łosie, jelenie, czy konie i automatycznie hamuje.

Innym rewolucyjnym rozwiązaniem jest Run-off Road Mitigation. To pierwszy na świecie system, pozwalający uniknąć kolizji spowodowanej zjazdem z jezdni przy prędkości rzędu 65-140 km/h. Dzięki nieustannemu monitorowaniu sytuacji na drodze, gdy samochód wykryje możliwość uderzenia w barierę przy drodze, sam skoryguje kierunek jazdy i zahamuje. W ten sposób możliwe jest uniknięcie wielu kolizji, spowodowanych zmęczeniem kierowców.

Również od strony własności jezdnych V90 to dopracowane auto. Dobrze zestrojone zawieszenie w układzie wielowahaczowym daje wrażenia z jazdy, które najlepiej oddają dwa słowa: kontrola i przewidywalność.

- Dzięki zastosowaniu technologii PowerPulse, silniki Diesla są bardziej dynamiczne, a wersja T8 Twin Engine to hybryda łącząca zalety mocnego, turbodoładowanego silnika benzynowego z układem elektrycznym typu plug-in. Łącznie otrzymujemy przeszło 410 KM i nawet do 50 km zasięgu na samych bateriach - podkreśla Peter Mertens, Senior Vice President działu badań i rozwoju Volvo Car Group.

W modelu V90 postawiono na dwulitrowe silniki Drive-E własnej konstrukcji. Najpierw w ofercie pojawią się dwie wersje wysokoprężne: D4 o mocy 190 KM i D5 AWD o mocy 233 KM. Później dołączy do nich jeszcze jedna, bazowa odmiana z Dieslem o niższej mocy.

W modelu D5 zastosowano Power Pulse, które znacząco poprawia przyspieszenie i elastyczność samochodu. Silnik elektryczny samochodu spręża powietrze i gromadzi je w specjalnym zbiorniku. Gdy kierowca naciśnie mocniej gaz, sprężone powietrze trafia przez filtr powietrza do turbosprężarki, eliminując efekt tzw. turbodziury.

Najmocniejsza odmiana benzynowa T6 AWD 320 KM osiąga 100 km/h ze startu zatrzymanego w zaledwie 6,1 s. Odmiana hybrydowa T8 AWD Twin Engine będzie dysponowała dodatkowo silnikiem elektrycznym o mocy ponad 62 kW, który zapewni szwedzkiemu kombi jeszcze lepsze osiągi. Do oferty dołączy także wersja T5 z napędem na przednią oś.