Hybrydowe
01-03-2016
Podczas Salonu Samochodowego w Genewie debiutuje nowy crossover Toyota C-HR. Model wyróżnia się zarówno na tle oferty Toyoty, jak i w swoim segmencie. Jego powstanie jest wynikiem determinacji Akio Toyody, prezydenta Toyota Motor Corporation, aby zapewnić stylistom i inżynierom większą swobodę tworzenia atrakcyjnych samochodów, dających ogromną radość z jazdy.
Wyjątkowy charakter Toyoty C-HR to dowód elastyczności, jaką Nowa Globalna Architektura Toyoty TNGA gwarantuje projektantom samochodów w trzech kluczowych obszarach: designu, układów napędowych i dynamiki. Umożliwia tym samym twórcom całkiem nowe, świeże podejście do segmentu crossoverów.
Dzięki temu produkcyjny model Toyota C-HR pozostaje wierny głównym cechom samochodów koncepcyjnych, które spotkały się z entuzjastycznym przyjęciem dziennikarzy i publiczności w Paryżu w 2014 roku i we Frankfurcie w roku 2015. Sylwetka coupe podkreślająca kontrast między smukłą kabiną i masywną dolną częścią nadwozia wytycza nowy kierunek wśród crossoverów średniej wielkości.
Dzięki zastosowaniu najnowszej IV-tej generacji napędu hybrydowego Toyota C-HR wprowadza do swojego segmentu nowoczesne technologie. Najnowszy system hybrydowy, który zadebiutował w nowym Priusie, sprawia, że auto oferuje komfort jazdy idealnie dopasowany do współczesnego życia w mieście oraz efektywność na poziomie niespotykanym dotychczas w segmencie crossoverów.
Zgodnie z wizją głównego inżyniera Hiroyukiego Koby, opartą na hasłach „reakcja, liniowość i spójność”, jako wzorzec dla dynamiki jazdy C-HR przyjęto precyzję i możliwości kontroli typowe dla nowoczesnych kompaktowych hatchbacków. Aby osiągnąć cel, dokładnie dopracowano najnowszą platformę Toyoty TNGA i zadbano o niskie położenie środka ciężkości. Twórcy auta chcieli, aby model C-HR był w stanie maksymalnie sprawnie pokonywać zakręty dzięki znakomitej sztywności nadwozia i płynności kierowania. W efekcie jazda jest przyjemna nie tylko na ruchliwych ulicach miasta, lecz także poza miastem, niezależnie od stanu nawierzchni drogi. Samochód przewyższa tym samym aktualne standardy w segmencie crossoverów.
Design w stylu coupe
Zgodnie z upodobaniami i wymaganiami tak zdefiniowanego klienta docelowego twórcy Toyoty C-HR postawili na wyrazistą stylistykę, która wprowadza na rynek crossoverów nową dynamikę i emocje. Auto w wersji produkcyjnej pozostaje niezwykle wierne przedprodukcyjnemu modelowi C-HR Concept, który Toyota pokazała w październiku 2015 roku na targach we Frankfurcie i który został bardzo dobrze oceniony.
Nadwozie nawiązujące stylistyką do szlifowanego diamentu oraz wyraźnie zarysowane nadkola podkreślają jego mocną, dynamiczną sylwetkę. Urozmaicona struktura C-HR łączy masywną dolną część nadwozia i większy prześwit z kompaktową, smukłą kabiną typu coupe.
Przód samochodu w nowy, oryginalny sposób rozwija koncepcje stylistyczne Under Priority i Keen Look. Reflektory są wyposażone w technologię Full LED ze światłowodami i kierunkowskazami sekwencyjnymi, co nadaje C-HR unikatowy charakter. Poniżej znajduje się rozbudowany w trzech wymiarach zderzak zintegrowany z błotnikami oraz trapezoidalny dolny wlot powietrza. Oba elementy podkreślają masywność i stabilność C-HR.
Przesunięcie czarnych listew progowych w kierunku przedniego i tylnego koła oraz oś boczna, która przebiega od przodu do tyłu, podkreślają dynamiczną, „uniesioną” sylwetkę auta. Kolejnymi elementami nawiązującej do coupe stylistyki modelu C-HR są ukryte klamki w tylnych drzwiach, które zintegrowano ze słupkiem C, oraz wyraziście opływowa linia dachu, przechodząca z tyłu w duży strukturalny spoiler.
W części tylnej ze smukłą kabiną zintegrowana jest klapa pojemnego bagażnika. Kabina kontrastuje tym samym z wyraźnie rozszerzającymi się błotnikami, nadającymi nowemu crossoverowi solidny i niezwykle mocny wygląd. Na tle smukłego profilu auta wyróżniają się reflektory tylne, które również mogą zostać wyposażone w technologię LED, aby zarówno tył, jak i przód C-HR cechował się podobną ekspresyjnością.
Samochód jest efektem globalnej współpracy między centrami projektowymi Toyoty na 3 kontynentach, a całą inicjatywą kierował główny projektant Kazuhiko Isawa z japońskiej centrali. Oryginalną stylistykę zewnętrzną opracowało kalifornijskie studio projektowe Calty Design.
Dynamiczne, oszczędne układy napędowe
Toyota C-HR będzie oferowana z gamą silników, zapewniających płynne zachowanie auta na drodze, na którym tak bardzo zależy klientom. Odzwierciedla to w pełni wersja hybrydowa, jej nieodłączne cechy gwarantują bowiem płynną jazdę bez wibracji. Model C-HR dysponuje hybrydowym układem napędowym najnowszej generacji, dzięki któremu emisja CO2 nie przekracza 90 g/km, co jest poziomem nie do pobicia w tym segmencie aut.
Nowy hybrydowy układ napędowy, który C-HR dzieli z nowym Priusem, zapewnia moc 122 KM. Jest przy tym efektywniejszy i lżejszy, oferuje też większą wydajność niż jego poprzednik w Priusie 3. generacji. Sprawność cieplna silnika benzynowego została podniesiona do 40% — to rekordowo wysoka wydajność dla jednostki benzynowej. Zadbano też o zmniejszenie wagi i wymiarów innych komponentów systemu hybrydowego, a także o ich optymalne rozmieszczenie, co dodatkowo przyczyniło się do obniżenia środka ciężkości samochodu.
Toyota C-HR jest też dostępna z nowym silnikiem 1.2 Turbo o mocy 116 KM (85 kW), który zadebiutował w modelu Auris. Klienci będą mieli do wyboru 6-biegową ręczną skrzynię biegów lub bezstopniową skrzynię CVT, zaprojektowaną pod kątem szybkości reagowania, z myślą o oczekiwaniach Europejczyków zaznajomionych z ręcznymi i automatycznymi skrzyniami biegów. Skrzynia biegów CVT jest do nabycia w wersjach z napędem na przednią oś lub na 4 koła.
Na niektórych rynkach będzie również dostępny model z silnikiem 2-litrowym, który będzie oferowany wyłącznie ze skrzynią biegów CVT.
Dynamika niespotykana dotąd w crossoverach
Projektowanie i prace nad podwoziem Toyoty C-HR odbywały się pod czujnym okiem głównego inżyniera Hiroyukiego Koby, który sam jest zapalonym kierowcą. Od początku projektu przejechał po europejskich drogach tysiące kilometrów, aby uświadomić sobie nie tylko wymagania wynikające z infrastruktury drogowej, lecz także zrozumieć sposób jazdy Europejczyków.
„Zauważyłem, że Europejczycy prowadzą samochód znacznie płynniej i opierają się na dokładniejszej obserwacji ruchu” – stwierdził Hiroyuki Koba. – „Kierowcy unikają przeszkód, dostosowując po prostu swoją trasę i prędkość do aktualnych warunków. Koncentrują się na utrzymaniu możliwie stałej prędkości. W innych częściach świata preferowane jest podejście wymagające bardzo częstego zatrzymywania się. Dlatego razem z naszym europejskim zespołem zdecydowaliśmy się zwrócić szczególną uwagę na precyzję jazdy. Chcieliśmy osiągnąć wydajność dorównującą dobrym kompaktowym hatchbackom”.
Ze względu na nisko położony środek ciężkości i wielowahaczowe zawieszenie tylne, nowa platforma TNGA stała się idealnym punktem wyjścia do takiego zsynchronizowania wszystkich elementów podwozia, aby można było uzyskać natychmiastową i naturalną reakcję na działania kierowcy.
Zadbano w szczególności o charakterystykę układu kierowniczego, a także o ograniczenie oporów ruchu, co sprawia, że Toyota C-HR oferuje wyjątkową precyzję prowadzenia wśród crossoverów. Ograniczenie przechyłów nadwozia, które zwykle w większym stopniu dotyczą wysokich samochodów, poprawia komfort jazdy. Nawet na wysłużonych drogach samochód zachowuje wyjątkową stabilność i precyzję, co zwiększa pewność kierowcy i radość z jazdy.
Zaawansowane technologie bezpieczeństwa
Strategia Toyoty zakłada udostępnianie szerokim rzeszom kierowców zaawansowanych systemów bezpieczeństwa czynnego, dlatego w modelu C-HR znajdą się technologie zarezerwowane zwykle dla wyższych segmentów. Pakiet Toyota Safety Sense, który będzie standardowo oferowany w C-HR, obejmuje układ wczesnego reagowania w razie ryzyka zderzenia (Pre-collision System), układ ostrzegania o niezamierzonej zmianie pasa ruchu (Lane Departure Alert), układ rozpoznawania znaków drogowych (Road Sign Assist) i automatyczne światła drogowe (Automatic High Beam), a także funkcje wykrywania pieszych (Pedestrian Detection) i aktywny tempomat (Adaptive Cruise Control).
Źródło: informacja prasowa Toyota