TOYOTA GAZOO Racing zaprezentowała nowy bolid TS050 Hybrid, z którym wiąże duże nadzieje na sukces w tegorocznym sezonie FIA World Endurance Championship (WEC).

TS050 Hybrid to trzeci samochód Toyoty od czasu przystąpienia do serii FIA WEC w 2012 roku. Bolid został zaprezentowany na torze Paul Ricard w południowej Francji. W klasie LMP1-Hybrid Toyota zmierzy się z Porsche i Audi.

W nowym bolidzie zadebiutowała jednostka napędowa, zbudowana według nowej koncepcji. Silnik V6 2.4 twin-turbo z bezpośrednim wtryskiem paliwa współpracuje z silnikami elektrycznymi o energii 8 MJ. Wszystkie jednostki zostały opracowane w Dziale Rozwoju Silników Sportowych w Centrum Technicznym Higashi-Fuji.

Silnik turbo nowej generacji z bezpośrednim wtryskiem paliwa lepiej pasuje do obecnych regulacji FIA, które ograniczają dopływ paliwa do silnika o 7,5%, i tworzy okazję do rozwijania nowych technologii oraz przenoszenia ich z toru do samochodów drogowych.

Tak jak w seryjnych hybrydach Toyoty, silniki elektryczne zamontowane z przodu i z tyłu generują energię podczas hamowania, przechowując ją w mocniejszej niż superkondensator z poprzedniego modelu baterii litowo-jonowej, dzięki której samochód awansował do kategorii 8 MJ. Napęd zbudowany według nowej koncepcji wymagał opracowania nowego systemu chłodzenia i zaktualizowania przekładni, aby dostosować je do większego momentu obrotowego silnika benzynowego.

Zespół Toyota Motorsport GmbH w Kolonii opracował od podstaw nową karoserię, aby uzyskać jeszcze lepszą aerodynamikę. Na zmniejszenie oporów powietrza miały wpływ także nowe komponenty napędu. Przedni silnik elektryczny został umieszczony w korzystniejszym miejscu, co między innymi przyczyniło się do poprawy aerodynamiki podwozia. Zawieszenie zostało przekonstruowane tak, aby zmniejszyć zużycie opon.

Dotychczas samochód był testowany na łącznym dystansie ponad 22 tys. km. Oficjalny test na torze Paul Ricard odbywał się 25 i 26 marca. Pierwszy z 9 wyścigów serii FIA WEC na angielskim torze Silverstone rozpocznie się 17 kwietnia.

W bolidzie TS050 Hybrid nr 5 wystartują mistrzowie świata z 2014 roku, Anthony Davidson i Sébastien Buemi. Tak jak w ubiegłym roku, trzecim kierowcą będzie Kazuki Nakajima.

Samochód nr 6 poprowadzą Stéphane Sarrazin i Mike Conway. Dołączy do nich kierowca Formuły 1, Kamui Kobayashi, który trafił do zespołu Toyoty jesienią 2015 roku, zastępując Alexa Wurza.

W tym sezonie Toyota nie będzie miała oficjalnego kierowcy testowego i rezerwowego. Fabryczny zespół marki podjął jednak współpracę z młodym japońskim zawodnikiem Ryo Hirakawą, uczestnikiem TOYOTA Young Drivers Programme (TDP). Ryo ma w dorobku zwycięstwo w wyścigu japońskiej serii Super GT oraz mistrzostwo w japońskiej Formule 3. W tym sezonie wystartuje w European Le Mans Series samochodem LMP2 z zespołem TDS Racing.

Hirakawa będzie uczestniczył w dalszych testach TS050, aby przyzwyczaić się do specyficznych wymagań kategorii LMP1. Tak jak w przypadku pozostałych kierowców, w jego treningu będzie uczestniczył Alex Wurz, który rozpoczął nowy rozdział w swojej karierze jako doradca i ambasador TOYOTA GAZOO Racing.

Tabela 1 Kalendarz FIA 2016

tabela 2 specyfikacja tachniczna TS050

Toyota w FIA World Endurance Championship
W roku 1983 Toyota zapoczątkowała karierę w wyścigach długodystansowych FIA World Endurance Championship. Od tego przełomowego w historii marki wydarzenia bolidy Toyoty wzięły udział w 17 24-godzinnych wyścigach Le Mans, zajmując drugie pozycje w latach 1992, 1994, 1999 i 2013. W roku 1998 Toyota Motorsport GmbH (TMG) stworzyła bolid TS020, który startował w wyścigach Le Mans 24 Hours w latach 1998-99.

W 2012 roku Toyota ponownie zadebiutowała w serii FIA WEC, powołanej do życia po przerwie. Marka wystawiła bolid TS030 Hybrid, w pełni hybrydowy samochód startujący w klasie prototypów LMP1. Nowy samochód pierwsze zwycięstwo odniósł już podczas swojego trzeciego wyścigu. Łącznie po dwóch sezonach startów ma na koncie 5 zwycięstw. Bolid został zaprojektowany i zbudowany przez Toyota Motorsport GmbH (TMG) z Kolonii, gdzie siedzibę ma cały zespół wyścigowy. W przeszłości w TMG umiejscowiony był także zespół Toyota World Rally i fabryczny zespół Formuły 1. W 2014 roku zadebiutował bolid TS040 Hybrid, który w 2014 roku zapewnił zespołowi podwójne mistrzostwo kierowców i producentów. Od 2012 roku Toyota zdobyła łącznie 9 pole positions, wygrała 8 wyścigów i zajęła miejsce na podium 23 razy.

TMG łączy uczestnictwo w motorsporcie z rozwojem zaawansowanej technologii, dostarczanej firmom zewnętrznym oraz rodzinie seryjnych modeli Toyoty. Obecnie firma rozwija silnik do Yarisa WRC, przygotowywanego do startu w Rajdowych Mistrzostwach Świata w sezonie 2017.