Zakończył się dwudniowy rajd Toyota Economy Race 2016, w którym dziennikarze motoryzacyjni konkurowali ze sobą pod względem jak najniższego zużycia paliwa za kierownicą nowej Toyoty Prius. Najlepszy wynik uzyskany w czasie imprezy wyniósł tylko 2,970 l/100 km w jeździe miejskiej i 2,687 l/100 km poza miastem.

W rajdzie wzięło udział 9 dwuosobowych załóg. Wszystkie zespoły wystartowały nowymi Priusami, które niedawno zadebiutowały w salonach. W klasyfikacji generalnej zwyciężyli Tomasz Siwiński i Piotr Wielgus z wynikiem zużycia paliwa 2,807 l/100 km.

„Toyota Prius to ikona hybryd i najoszczędniejszy samochód na świecie. Kiedy nowy model zadebiutował w polskich salonach, zaproponowaliśmy naszym czołowym dziennikarzom motoryzacyjnym udział w Toyota Economy Race 2016, czyli w rajdzie na zużycie paliwa. Wyniki mocno nas zaskoczyły. Rywalizacja była bardzo zacięta – różnica pomiędzy pierwszym a ostatnim zespołem to zaledwie 0,3 litra” – podsumował rajd Robert Mularczyk, PR Manager Toyota Motor Poland.

„To były bardzo udane zawody – ciekawa konkurencja, świetny samochód i piękna trasa” – o swoich wrażeniach opowiedział Tomasz Siwiński.

Pierwszego dnia odbył się etap miejski, w którym najlepszy wynik uzyskali Jacek Jurecki i Wojciech Majewski (2,970 l/100 km). Trasa drugiego etapu została wytyczona po drogach w okolicach Krakowa, a różnica poziomów wyniosła maksymalnie 233 m. Najlepszy wynik zanotowali Tomasz Siwiński i Piotr Wielgus (2,687 l/100 km). Średnie spalanie wszystkich uczestników w całym rajdzie wyniosło 3,042 l/100 km.

„W Toyota Economy Race wzięli udział wspaniali kierowcy. Poziom był naprawdę wysoki, a różnice między wynikami minimalne – musieliśmy zacząć sprawdzać średnie spalanie z dokładnością do tysięcznej litra! – skomentował Artur Prusak, mistrz świata FIA AEC i komandor rajdu. – Nie mam słów. Uczestnicy uzyskali doskonałe rezultaty, lepsze niż dane katalogowe”.

W czasie dwudniowego rajdu 9 załóg przejechało nowymi Priusami łącznie 1844 km. Średnio uczestnikom udało się uzyskać spalanie na poziomie 3,042 l/100 km (w mieście 3,201 l/100 km, poza miastem 2,997 l/100 km). Konkurencja była bardzo wyrównana – różnica między najlepszym i najgorszym wynikiem wyniosła tylko 0,3 l/100 km. Tak oszczędna jazda była możliwa dzięki temu, że nowy Prius został wyposażony w najbardziej zaawansowaną technologię hybrydową na świecie.

„Prius IV to bardzo dopracowana konstrukcja – podkreślił Robert Mularczyk. – Wystarczy zwykłe, intuicyjne prowadzenie, żeby uzyskać średnie zużycie paliwa w cyklu miejskim rzędu 4 - 4,5 litra benzyny na 100 kilometrów. Co więcej, podczas Toyota Economy Race nasi koledzy dziennikarze pokazali, że można osiągnąć wyniki zdecydowanie poniżej tej wartości, bez jakichś szczególnych zabiegów”.

Prius czwartej generacji przynosi największy postęp w technologii hybrydowej od debiutu pierwszego Priusa w 1997 roku. Zupełnie nowa płyta podłogowa TNGA z nowym zawieszeniem zapewnia bardzo dobre prowadzenie. Z kolei opływowe nadwozie i napęd hybrydowy nowej generacji gwarantują najlepsze na świecie zużycie paliwa. Udało się to osiągnąć m.in. dzięki udoskonalonemu silnikowi benzynowemu o nieosiągalnej dla konkurencji sprawności 40%. To wszystko spowodowało, że napęd nowego Priusa jest bardzo harmonijny, działa płynnie, pozwala na dynamiczną jazdę, a jednocześnie jest bardzo oszczędny.