Technika
13-12-2019
Samochody Lexusa są pokryte lakierami o wyjątkowo głębokich, bogatych barwach, które zmieniają odcień w zależności od oświetlenia. Ich nakładanie to złożony proces, o czym można się przekonać podczas wizyty w fabryce Kyushu w Japonii, gdzie powstają modele ES, IS, RX, CT, UX i NX. Oto najważniejsze liczby, które stoją za skomplikowaną i skrupulatnie kontrolowaną pracą lakierników Lexusa.
200 000 samochodów rocznie
Warsztat lakierniczy w fabryce Kyushu wykańcza 200 tys. samochodów rocznie, czyli 820 w ciągu dnia. Pracuje w nim 450 osób, które razem z robotami dbają o precyzyjne nałożenie lakieru na każdy samochód. Lakierowaniem wnętrza auta zajmują się wyłącznie ludzie, bez pomocy robotów. Wykonują swoją pracę z taką samą uwagą i przywiązaniem do szczegółów, z jaką powstaje powłoka karoserii z zewnątrz, co jest charakterystyczne dla Lexusa. Pracownicy potrafią z równą sprawnością nakładać lakier prawą i lewą ręką, aby z łatwością dotrzeć do każdego zakamarku lakierowanej powierzchni.
186 czynności
Lakierowanie samochodu w fabryce Lexusa zostało podzielone na 46 osobnych zadań, które zajmują 10 godzin. Jednak w sumie wszystkich czynności związanych z procesem lakierowania jest 186.
Nakładanie kolejnych warstw lakieru musi się odbywać w doskonale czystym otoczeniu i stabilnych warunkach. Poziom zakurzenia powietrza jest mierzony co dwie godziny, a temperatura może się wahać jedynie w zakresie 22 a 28 stopni Celsjusza. Wilgotność jest utrzymywana na stałym poziomie 60%. Przed wejściem do pomieszczenia pracownicy zakładają specjalne obuwie i elektrostatyczne kombinezony. Przechodzą przez kurtynę powietrzną, która zapobiega wniesieniu do środka kurzu czy innych zanieczyszczeń.
4 warstwy
Na każdy samochód są nakładane cztery warstwy lakieru. W pierwszej kolejności jest powłoka elektroforetyczna, która zapobiega rdzewieniu. Druga warstwa to lakier w kolorze białym, szarym, ciemnoszarym lub czarnym, który zapewnia odpowiednią gładkość nawierzchni oraz nadaje głębię koloru. Następnie nakładany jest właściwy kolor, zaś ostatnia warstwa jest bezbarwna i służy wydobyciu odpowiedniego połysku oraz zabezpiecza przed zadrapaniami i nadaje trwałość, chroniąc barwniki przed światłem słonecznym.
14 kolorów
Dawniej przed zmianą nakładanego koloru trzeba było dokładnie wyczyścić urządzenie do natrysku w ramieniu robotycznym. Teraz nie jest to już konieczne. Roboty mogą zmieniać kolor lakieru, wybierając jeden z 14 odcieni z cartridge’a, który mieści wystarczającą ilość płynu na pokrycie dwóch samochodów. Dzięki tej innowacyjnej technologii samochody mogą być lakierowane w tej samej kolejności, w jakiej spływają zamówienia do fabryki.
30 000 obrotów
Końcówka maszyny do nakładania lakieru wiruje z prędkością 30 tys. obrotów na minutę, czyli o połowę szybciej niż wynosi standard w branży. Większe obroty powodują lepsze rozłożenie cząstek, dzięki czemu powłoka jest bardziej gładka i ma wyższą jakość.
Roboty nakładają wierzchnią warstwę w wolnym tempie, aby wykończenie było gładkie i bez zacieków. Ich skomplikowane ruchy wiernie odzwierciedlają ruchy wprawnej ręki mistrza rzemiosła.
150 centymetrów
Odstęp między każdym samochodem wjeżdżającym do lakierni wynosi tylko 150 cm, jednak ryzyko rozpylenia lakieru na sąsiednie auto nie istnieje. Przepływ powietrza wewnątrz warsztatu jest precyzyjnie kontrolowany i biegnie od sufitu do podłogi, pokrytej metalową siateczką, pod którą płynie woda. Drobinki lakieru nadmuchiwane od góry mieszają się z wodą i są odprowadzane, dzięki czemu nie odbijają się od podłogi i nie osiadają na samochodzie.
0,5 milimetra
Zanim pokryty lakierem samochód wróci do hali fabrycznej, poddawany jest kontroli jakości. Sprawdzany jest poziom połysku, gładkość, grubość pokrycia i odcień, a także wyłapywane są wszelkie defekty. Inspekcji dokonują specjaliści, którzy potrafią wykryć dłonią niedoskonałości o wielkości nawet 0,5 milimetra.
3 kolory światła (RGB)
Ostatnim etapem jest kontrola optyczna. Każdy samochód jest oświetlany po kolei czerwonym, zielonym i niebeskim światłem, które wydobywają nawet najmniejsze zadrapania oraz najdrobniejsze różnice w kolorze powierzchni.