Wodorowe
30-09-2016
Samochody napędzane ogniwami paliwowymi to szczytowe osiągnięcie wśród napędów przyjaznych dla środowiska. Koncepcyjna Toyota FCV PLUS udowadnia, że w przyszłości, kiedy coraz więcej takich pojazdów będzie jeździć po naszych drogach, nie muszą być one wyłącznie urządzeniami zużywającymi energię. Toyota dąży do rozszerzenia funkcji samochodu o możliwość produkcji energii na potrzeby gospodarstwa domowego czy biura.
Pojazdy o zerowej emisji zanieczyszczeń powinny nie tylko być mniej uciążliwe dla środowiska, ale także wytwarzać i dostarczać energię elektryczną. Toyota FCV PLUS to samochód napędzany ogniwami paliwowymi, który może stać się częścią infrastruktury energetycznej w nowoczesnym świecie.
Trzy funkcje Toyoty FCV PLUS
Wykorzystanie pojazdu do pozyskiwania energii elektrycznej z wodoru nie tylko przyczynia się do ochrony środowiska, ale także może stać się ważnym elementem bezpieczeństwa energetycznego.
• Generowanie energii elektrycznej z wodoru
Toyota FCV PLUS jest w stanie wytwarzać energię elektryczną bezpośrednio z wodoru przechowywanego na zewnątrz pojazdu. Samochód można zatem przekształcić w stabilne źródło zasilania zarówno w domu, jak i w trakcie podróży.
• Udostępnianie energii innym odbiorcom
Zaparkowany FCV PLUS może dostarczać zmagazynowaną energię innym autom albo zostać podłączony do lokalnej sieci energetycznej, stając się elementem infrastruktury zasilania.
• Większe możliwości wytwarzania energii elektrycznej
Zespół ogniw paliwowych może zostać wymontowany z FCV PLUS i zastosowany jako urządzenie do produkcji energii elektrycznej. To kolejny niestandardowy sposób wykorzystania tego innowacyjnego pojazdu. Generatory tego rodzaju, używane do różnych celów, mają szansę stać się znacznym udogodnieniem dla lokalnych społeczności w różnych częściach świata.
Kompaktowy pojazd miejski
Dzięki miniaturyzacji zespołu ogniw paliwowych i innych komponentów systemu zasilania FCV PLUS stał się lekkim, kompaktowym pojazdem, idealnie sprawdzającym się w mieście. Dodatkowymi czynnikami zmniejszającymi zużycie paliwa są zaawansowane rozwiązania aerodynamiczne, zastosowane także w podwoziu pojazdu. Wbudowane bezprzewodowe panele ładowania baterii osłaniające tylne koła oraz umieszczone pod podłogą w przedniej części pojazdu umożliwiają inteligentne zewnętrzne ładowanie innych samochodów lub elementów infrastruktury. Na przedniej i tylnej szybie można wyświetlać słowa i symbole ułatwiające określenie stanu samochodu.
Elementy układu napędowego zostały zmniejszone i rozmieszczone w czterech rogach pojazdu, tak aby jego wnętrze było jak najbardziej przestronne. Niewielki zestaw ogniw paliwowych znajduje się między przednimi kołami, natomiast zbiornik wodoru umieszczono za tylnymi siedzeniami. We wszystkich czterech kołach zamontowano niezależne silniki elektryczne, dzięki czemu wnętrze FCV PLUS ma wielkość jak w dużym sedanie przy kompaktowych rozmiarach nadwozia. Umieszczenie funkcjonalnych elementów z przodu i z tyłu sprawia, że auto ma optymalnie zrównoważone nadwozie i oferuje kierowcy znakomitą widoczność ze wszystkich stron.
Wykończenie wnętrza i fotele zaprojektowano z wykorzystaniem zaawansowanych technik 3D i innych rozwiązań technologicznych, dzięki którym samochód jest przestronny i lekki, a jednocześnie ma bardzo sztywny szkielet nadwozia.