Wodorowe
25-11-2015
Podczas targów motoryzacyjnych Fleet Market Toyota i Lexus zaprezentowały swoje największe atuty – swoje najnowsze modele, w tym auta hybrydowe, oraz kompleksowe programy flotowe Toyota Business Plus i Lexus Business Plus. Największą sensacją stoiska Toyoty był przełomowy samochód napędzany wodorem – Toyota Mirai.
24 listopada Centrum EXPO XXI w Warszawie stało się areną prawdziwej sensacji. Podczas tegorocznych targów Fleet Market zadebiutował Mirai, masowy samochód napędzany wodorowymi ogniwami paliwowymi Toyoty. Ja powiedział Robert Mularczyk, PR Manager Toyota Motor Poland, to prawdziwa rewolucja w motoryzacji, od niedawna obecna na wybranych rynkach na świecie, którą w tym tygodniu Toyota zaprezentowała także w Warszawie.
„Cieszymy się, że mogliśmy zaprezentować nasz przełomowy samochód, Toyotę Mirai, managerom flotowym i całemu środowisku flotowemu” – podsumował Robert Mularczyk.
Toyota Mirai jest napędzana silnikiem elektrycznym, do którego prąd wytwarzany jest w reakcji wodoru z tlenem w ogniwach paliwowych. Wodór umieszczony jest w baku, który tankuje się tylko 3 minuty. Jest to sedan klasy średniej o lekkim nadwoziu, który rozpędza się do 100 km/h w 9,6 s. Silnik elektryczny rozwija pełny moment obrotowy od chwili ruszenia, co zapewnia bardzo przyjemne wrażenia z jazdy. Auto zużywa wodór o wartości około 30-35 zł na każde 100 km. Robert Mularczyk przewiduje, że wraz z upowszechnianiem się technologii wodorowej w motoryzacji cena wodoru będzie stopniowo maleć, gdyż większy popyt spowoduje spadek kosztów produkcji.
Toyota ekspansywnie wprowadza model Mirai na kolejne rynki na świecie. Dziś można go już kupić w Japonii, USA, Niemczech, Danii i Wielkiej Brytanii. Do tej pory firma zebrała ponad 3500 zamówień. Do końca tego roku zostanie wyprodukowanych 700 egzemplarzy, w 2016 roku do klientów trafi 2000 aut, zaś w 2017 roku 3000 aut. Produkcja osiągnie poziom 30 000 egzemplarzy rocznie już w 2020 roku.
Podczas specjalnej konferencji poświęconej motoryzacji wodorowej Instytut Transportu Samochodowego ogłosił, że pierwsze stacje tankowania wodoru w Polsce powstaną w ciągu kilkunastu miesięcy. Instytut zakłada, że do 2030 roku będziemy mieli w kraju 30 takich stacji.
Goście odwiedzający stoisko mogli także zapoznać się z najnowszymi modelami marki – Avensisem i Aurisem. Oba modele zadebiutowały w salonach latem tego roku, wnosząc do oferty marki nowy, bardziej elegancki i dynamiczny design, oszczędniejsze silniki oraz nowoczesne wnętrza pełne zaawansowanej technologii. Toyota położyła także duży nacisk na prezentację swoich najważniejszych modeli hybrydowych, czyli Aurisa Hybrid oraz Yarisa Hybrid. Samochody hybrydowe Toyoty co roku zyskują w Polsce coraz większą popularność. Toyota przewiduje, że w tym roku wzrost sprzedaży hybryd w Polsce przekroczy 35% w porównaniu do roku 2014.
Lexus, należący do koncernu Toyota producent samochodów luksusowych, zaprezentował na targach przekrój swej oferty z sedanami IS i GS, crossoverem NX oraz sportowym coupe RC. Duże zainteresowanie odwiedzających budziły zarówno modele z nowym, dynamicznym i oszczędnym turbodoładowanym silnikiem benzynowym o pojemności 2 l, jak i z wydajnym i ekologicznym napędem hybrydowym.
Na Fleet Market nie mogło zabraknąć prezentacji oferty finansowania samochodów dla biznesu i kompleksowej obsługi flotowej. „W ofertach Toyota Business Plus i Lexus Business Plus wyprzedzamy oczekiwania – powiedział Mirosław Sochacki, szef działu sprzedaży korporacyjnej Toyota Motor Poland. – Staramy się być o krok przed konkurencją i stale ulepszać naszą ofertę w każdym obszarze”.