Wodorowe
15-03-2018
Historia walki londyńczyków ze smogiem i zanieczyszczeniami powietrza sięga lat 50. ubiegłego wieku. Zaczęło się od ustawy o czystym powietrzu, a w latach 90. zakazano w mieście palić węglem. Dzisiaj poczyniono kolejny krok – Metropolitan Police Service odebrała pierwsze 11 egzemplarzy elektrycznej Toyoty Mirai na ogniwa paliwowe. Samochody już wkrótce trafią do służby. Do 2020 roku londyńska policja będzie dysponować 550 samochodami o zerowej emisji.
Toyota Mirai – bez emisji, bez wyrzeczeń
Toyota Mirai to samochód elektryczny napędzany wodorowymi ogniwami paliwowymi. Jest zasilany z własnej elektrowni znajdującej się na pokładzie auta. To rewolucyjne i ekologiczne rozwiązanie niweluje emisję spalin i innych szkodliwych substancji. W efekcie deklasuje tradycyjne samochody.
Mirai nie emituje żadnych spalin i zapewnia zasięg, komfort jazdy oraz wygodę obsługi na takim samym poziomie jak konwencjonalne samochody klasy średniej z automatyczną skrzynią biegów. Auto prowadzi się bardzo płynnie i pewnie, dzięki maksymalnej mocy 155 KM zapewnia wysoką dynamikę (0–100 km/h w 9,6 s), a dostępny w pełnym zakresie obrotów maksymalny moment obrotowy zapewnia większą zrywność niż porównywalne auta spalinowe, co ułatwia ruszanie spod świateł czy włączanie się do ruchu.
Policyjne Toyoty będą mogły być tankowane na jednej z pięciu londyńskich stacji wodoru. Warto tu dodać, że Mirai tankuje się jak każdy konwencjonalny samochód – wystarczą 3 minuty, żeby pełen zbiornik paliwa zapewnił zasięg od 550 do 700 km.
Londyn miastem bezemisyjnym w 2050 roku
– Cieszymy się na przybycie pierwszych egzemplarzy Toyoty Mirai, która ma za zadanie wesprzeć działania policji w Londynie. Są to nasze pierwsze pojazdy o zerowej emisji spalin i jest to dla nas bardzo ekscytujący kierunek rozwoju – powiedział Neil Jerome, dowódca londyńskiej policji. – Londyńska policja również zobowiązana jest do dbania o środowisko, a nasza działalność powinna mieć jak najmniejszy wpływ na jakość powietrza. Od końca 2015 roku staramy się zwiększyć ilość samochodów hybrydowych i elektrycznych w naszej flocie. Do 2020 roku planujemy posiadać 550 pojazdów o zerowej emisji spalin.
Działania policji mające na celu zwiększenie ilości ekologicznych samochodów wspierane są przez burmistrza Londynu. Zgodnie z planami do 2050 roku stolica Wielkiej Brytanii ma szczycić się statusem miasta bezemisyjnego.
– Elektryczne pojazdy napędzane ogniwami paliwowymi mają do odegrania bardzo ważną rolę w zmniejszeniu szkodliwych emisji i poprawie jakości powietrza. Burmistrz Londynu jest zdeterminowany, aby chronić mieszkańców miasta przed toksycznym powietrzem. Cały czas prowadzone są prace, które umożliwią szersze wykorzystanie tej technologii w naszym mieście – dodała Shirley Rodrigues, zastępca burmistrza stolicy.
Wielka Brytania stawia na wodór
Rozpoczęty proces zakupowy londyńskiej policji to już kolejny zakup wodorowej floty w Wielkiej Brytanii. Już w 2015 roku Toyoty Mirai trafiły do wypożyczalni GreenTomatoCars. Firma wyróżnia się tym, że oferuje swoim klientom najbardziej oszczędne samochody i najnowocześniejsze technologie. Julia Thomas, dyrektor zarządzająca firmy, podkreślała wtedy, że londyńska wypożyczalnia chce jak najmocniej przyczynić się do stworzenia czystego transportu miejskiego przyszłości.
W 2016 roku Toyoty Mirai trafiły również do brytyjskiej wypożyczalni Europcar. Firma otrzymała na nowe zeroemisyjne pojazdy grant z Office of Low Emission Vehicles (OLEV). Grant został przyznany z funduszu 35 milionów funtów, który rząd Wielkiej Brytanii przeznaczył na wzmocnienie sprzedaży samochodów o bardzo niskiej lub zerowej emisji spalin. Gary Smith, dyrektor Europcar UK Group, powiedział wtedy: „Mirai oferuje takie same osiągi i komfort użytkowania jak wiele konwencjonalnych samochodów tej klasy. Wodorowy sedan spełnia oczekiwania naszych klientów i przyczynia się do poprawy jakości powietrza w Wielkiej Brytanii”.
Warto dodać, że GreenTomatoCars i Europcar nie były pierwszymi instytucjonalnymi klientami w Wielkiej Brytanii, którzy zainwestowali w Toyotę Mirai. Pierwszy egzemplarz kupiło miejskie przedsiębiorstwo Transport of London. Mer Londynu podczas wizyty w Japonii zamówił na potrzeby miasta łącznie 12 egzemplarzy tego modelu.