Wodorowe
Toyota zaprezentowała na targach NAIAS 2016 w Detroit przełomowe rozwiązanie telekomunikacyjne stworzone we współpracy z firmą Kymeta. Samochód koncepcyjny oparty na wodorowym modelu Mirai jest wyposażony w eksperymentalne systemy łączności satelitarnej.
Podczas targów North American International Auto Show 2016 Toyota zaprezentowała zbudowany na bazie zasilanego wodorowymi ogniwami paliwowymi samochodu Mirai eksperymentalny pojazd koncepcyjny. Samochód jest wyposażony w urządzenia łączności satelitarnej opracowane przez amerykańską firmę Kymeta, światowego lidera w dziedzinie technologii płaskich anten.
Toyota prowadzi prace nad rozwojem technologii wykorzystujących sieciową transmisję danych, obejmujące plan wyposażenia szerokiej gamy modeli samochodów w moduł DCM (Data Communication Module). Firma rozważa również przyszłe wykorzystanie łączności satelitarnej, w tym łączy o przepustowości znacznie przekraczającej możliwości współczesnych rozwiązań.
„Toyota od lat współpracuje z firmami, badając możliwości wykorzystania nowych technologii – powiedział Shigeki Tomoyama, starszy dyrektor zarządzający Toyota Motor Corporation. – Badania firmy Kymeta ogromnie nas zainteresowały, ponieważ stworzone przez nią płaskie anteny pozwalają rozwiązać najważniejsze problemy łączności satelitarnej w pojazdach”.
Łączność satelitarna wymagała do tej pory wykorzystania dużych i niewygodnych w użyciu, precyzyjnie ustawianych anten talerzowych. Rozwiązanie firmy Kymeta eliminuje konieczność mechanicznego ustawiania anteny, dzięki zastosowaniu oprogramowania i odpowiedniej elektroniki, umożliwiającej wirtualne „skierowanie” nieruchomej anteny w stronę satelity. Niewielkie rozmiary płaskiej i lekkiej anteny pozwalają również bez problemu wmontować ją w nadwozie pojazdu podczas produkcji lub zainstalować ją na istniejącym samochodzie.
Łączność satelitarna ma z punktu widzenia motoryzacji wiele istotnych zalet, do których należą: 1) możliwość transmisji dużych ilości danych, 2) nieograniczony zasięg oraz możliwość globalnego stosowania tych samych standardów bez względu na granice krajów, 3) stabilność i bezpieczeństwo komunikacji, zwłaszcza w sytuacjach wyjątkowych, np. podczas klęsk żywiołowych.
„Jesteśmy zachwyceni perspektywą współpracy z Toyotą nad nową generacją rozwiązań łączności w pojazdach – zapewnił dr Nathan Kundtz, dyrektor firmy Kymeta. – Kymeta jako pierwsza zaprezentowała tę technologię w działaniu, weryfikując jej skuteczność podczas ponad 8000 mil testów drogowych”.
Toyota i Kymeta od września 2013 r. prowadzą wspólne badania nad instalowanymi na samochodach płaskimi antenami, umożliwiającymi satelitarną transmisję dużych ilości danych. Toyota udostępniła do prób drogowych swoje pojazdy badawcze, uzyskując wyłączne prawo rozwijania i testów anten samochodowych. Przedstawiona na targach w Detroit Toyota Mirai prezentuje wyniki tych prac.
Mirai Creation Investment Limited Partnership – fundusz, którego Toyota jest inwestorem – zasilił w tym miesiącu firmę Kymeta kwotą 5 milionów dolarów, która pozwoli zintensyfikować wspólne prace badawczo-rozwojowe nad nową technologią. To jedno z wielu działań Toyoty służących przyspieszeniu rozwoju i wprowadzeniu na rynek samochodów wykorzystujących transmisję danych, w tym łączność satelitarną, które zapewnią użytkownikom nowe możliwości.