Wodorowe
Pierwsze wodorowe Toyoty zostały w kwietniu zarejestrowane w Polsce. Auta otrzymały czasowe tablice homologacyjne. Napędzane ogniwami paliwowymi Toyoty były testowane pod kątem procedury tankowania wodoru oraz użyteczności tego typu aut podczas codziennego użytkowania na polskich drogach.
Samochody otrzymały wspomniane tablice od Instytutu Transportu Samochodowego, który zajmuje się między innymi realizacją w Polsce projektu HIT-2-Corridors. W jego ramach powstaje europejska sieć stacji tankowania wodoru, która umożliwi podróż samochodami napędzanymi wodorem po całym kontynencie.
„Badania homologacyjne pojazdów są jednym z głównych obszarów działalności Instytutu Transportu Samochodowego. Każdy model samochodu przed dopuszczeniem do ruchu musi uzyskać świadectwo homologacji typu, potwierdzające spełnienie określonych przez prawo wymagań, więc przed rozpoczęciem sprzedaży proces homologacji musi również przejść model Mirai” – informuje Mikołaj Krupiński, rzecznik prasowy ITS.
Podczas kilkudniowego pobytu w Polsce dwie Toyoty Mirai korzystały z mobilnej stacji wodoru udostępnionej przez firmę Linde. Pierwsze stacjonarne stacje tankowania wodoru powstaną w naszym kraju w ciągu kilkunastu najbliższych miesięcy. To otworzy drogę do rozpoczęcia sprzedaży wodorowej Toyoty.
„Producenci pojazdów zapowiadają wprowadzanie na rynki nowych modeli wyposażonych w ogniwa paliwowe. Przewidujemy systematyczny rozwój stacji tankowania wodoru także w Polsce, m.in. w oparciu o plan implementacji, tj. harmonogram budowy sieci stacji tankowania wodoru oraz prognozy pełnego urynkowienia tej technologii, autorstwa Instytutu Transportu Samochodowego” – dodaje Krupiński.
Toyota Mirai już wcześniej gościła w Polsce. Po raz pierwszy ten przełomowy samochód został zaprezentowany w listopadzie 2015 roku. W ciągu kilkudniowej wizyty auto pojawiło się na targach Fleet Market, na konferencji Instytutu Transportu Samochodowego poświęconej wykorzystaniu wodoru w motoryzacji oraz podczas publicznego pokazu na Krakowskim Przedmieściu. Na początku kwietnia 2016 roku Toyota wystawiła Mirai na swoim stoisku podczas Salonu Samochodowego w Poznaniu.
„Wodorowa Toyota Mirai to samochód produkowany seryjnie, który jest już sprzedawany w Japonii, Stanach Zjednoczonych, Wielkiej Brytanii, Niemczech i Danii. W tym roku trafi także do Norwegii, Szwecji i Holandii. Do 2020 roku Toyota planuje zwiększyć produkcję do 30 tys. egzemplarzy rocznie – przypomina Robert Mularczyk, PR Manager Toyota Motor Poland. – W ubiegłym tygodniu gościliśmy w Polsce dwie Toyoty Mirai. Auta otrzymały czasowe tablice homologacyjne w związku z zaplanowanymi przez nas badaniami na polskich drogach. Stąd nasza współpraca z Instytutem Transportu Samochodowego. Chcieliśmy przekonać się, jak Mirai sprawdza się w ruchu ulicznym”.
Auto napędzane ogniwami paliwowymi nie emituje podczas jazdy żadnych „spalin” oprócz pary wodnej, dlatego ma znacząco przyczynić się do zrealizowania deklaracji Toyota Environmental Challenge 2050. Program przewiduje między innymi zmniejszenie do 2050 roku łącznej emisji CO2 związanej z działalnością Toyoty o 90% w porównaniu do poziomu z roku 2010.
Mirai to pierwszy w świecie seryjny sedan zasilany wodorowymi ogniwami paliwowymi. Jego konstruktorzy wykorzystali wyniki badań nad technologią ogniw paliwowych rozwijaną przez Toyotę od ponad dwóch dekad oraz wiodące na świecie doświadczenia firmy w zakresie napędu hybrydowego. Wytwarzając prąd w zachodzącej w ogniwach paliwowych reakcji wodoru z tlenem, Mirai nie emituje do atmosfery żadnych substancji oprócz wody. Zasięg auta wynosi od 550 do ponad 750 km i jest porównywalny z zasięgiem samochodów z silnikami benzynowymi, a czas tankowania to około trzech minut. W 2016 roku Mirai otrzymał tytuł World Car of the Year w kategorii Green Car.