Belgia dołączyła do stale rozrastającej się europejskiej sieci stacji tankowania wodoru. Pierwsza publiczna stacja została uruchomiona na terenie Toyota Motor Europe w Zaventem pod Brukselą. To wydarzenie otwiera Toyocie drogę do rozpoczęcia sprzedaży w tym kraju napędzanej ogniwami paliwowymi Toyoty Mirai.

Budowa pierwszej wodorowej stacji w Belgii rozpoczęła się w październiku, a już 6 miesięcy później została uruchomiona. Stacja powstała na terenie należącym do Toyoty, w pobliżu głównej siedziby Toyota Motor Europe. Za jej projekt i budowę odpowiada firma Air Liquide, która jest także jej operatorem. Będą z niej korzystać napędzane ogniwami paliwowymi samochody osobowe, takie jak Toyota Mirai, a także wodorowe ciężarówki i autobusy.
Przecięcie wstęgi nastąpiło 22 kwietnia, w Dniu Ziemi. W uroczystości otwarcia wzięła udział Annemie Turtelboom, wicepremier i minister finansów, budżetu i energii w rządzie Flandrii. Dołączyli do niej dwaj przedstawiciele Komisji Europejskiej, Nikolaus Von Peter i Robert Schröder, a także przedstawiciele Toyoty i Air Liquide. Nowy obiekt powstał w ramach projektu SWARM (Small 4-Wheel fuel cell passenger vehicle Applications in Regional and Municipal transport). Obecnie planuje się budowę 20 stacji tankowania wodoru we Flandrii.


Toyota Mirai w Europie
Uruchomienie pierwszej stacji w Belgii umożliwia rozpoczęcie sprzedaży Toyoty Mirai w tym kraju, co nastąpi zapewne jeszcze w tym roku. Auto jest już dostępne w 3 europejskich państwach – Wielkiej Brytanii, Danii i Niemczech. Toyota zamierza do końca roku wprowadzić je także do Szwecji, Norwegii i Holandii. Mirai ma zasięg od 550 do 750 km na jednym tankowaniu, w zależności od stylu jazdy. Napełnienie dwóch zbiorników wodoru zajmuje tylko 3 minuty. Samochód napędzany jest silnikiem elektrycznym o mocy 154 KM, który czerpie energię z ogniw paliwowych. Zachodzi w nich reakcja wodoru i tlenu, której produktem ubocznym jest wyłącznie woda.

Samochodem wodorowym po całym kontynencie
Stacje tankowania wodoru powstają w całej Europie w ramach wielu różnych inicjatyw. Rozbudowę infrastruktury wodorowej wspierają instytucje europejskie, rządy oraz prywatne firmy, często tworząc porozumienia publiczno-prywatne. Obecnie na kontynencie jest już kilkadziesiąt takich obiektów, a w ciągu kilku lat powstanie ich kilkaset. Tylko w Niemczech do 2023 roku będzie ich 400.

W Polsce Instytut Transportu Samochodowego przystąpił do programu HIT-2-Corridors, którego celem jest stworzenie oraz późniejsza integracja europejskiej sieci tankowania wodoru. Pierwsze dwie stacje powstaną w Poznaniu i w Warszawie już w ciągu najbliższych kilkunastu miesięcy. Potem dołączy Trójmiasto, Białystok, Katowice, Kraków, Wrocław i Łódź.

Pionierska Japonia.
Światowy debiut Toyoty Mirai miał miejsce w grudniu 2014 roku w Japonii. Obecnie po japońskich drogach jeździ około 400 tych samochodów. Do 2020 roku liczba aut z napędem wodorowym wzrośnie prawdopodobnie do 40 000. Obecnie w kraju działa lub niedługo zostanie uruchomionych 80 stacji tankowania wodoru, zaś do końca dekady ich liczba się podwoi. W rozbudowie infrastruktury wodorowej uczestniczą największe rodzime koncerny motoryzacyjne, m.in. Toyota i Nissan.

 

 

Źródło: http://blog.toyota.eu