Toyota zanotowała kolejny rekord sprzedaży hybryd i jest w trakcie realizacji nowej strategii rozwoju samochodów z alternatywnymi napędami. Większa sprzedaż zelektryfikowanych pojazdów wymaga zwiększenia produkcji baterii litowo-jonowych. Aby zapewnić stałe dostawy litu, Toyota zainwestowała 282 miliony dolarów w firmę zajmującą się produkcją i przetwarzaniem tego surowca.

 

Producenci litu mają przed sobą gorący okres. Elektryfikacja samochodów w najbliższych latach przyspieszy za sprawą nowych modeli planowanych przez niemal wszystkich producentów. W 2017 roku japońskie i koreańskie firmy motoryzacyjne sprzedały na całym świecie ponad 2 miliony zelektryfikowanych aut, z tego Toyota dostarczyła kierowcom 1,52 miliona. Z kolei globalna sprzedaż w pełni elektrycznych samochodów na baterie (BEV) wyniosła w ubiegłym roku 734 000 pojazdów.

Należąca do Toyota Group firma Toyota Tsusho kupiła 15% udziałów w firmie Orocobre zajmującej się wydobyciem litu. Inwestycja o wartości 282 milionów dolarów pozwoli trzykrotnie zwiększyć wydobycie w Olaroz – najważniejszym złożu litu w portfolio tej firmy. W Japonii powstanie także zakład produkujący wodorotlenek litu, należący do obu firm.

W 2016 roku Toyota ogłosiła, że będzie stopniowo zwiększać udział baterii litowo-jonowych w całkowitej produkcji akumulatorów trakcyjnych – obecnie firma stawia w większym stopniu na akumulatory niklowo-wodorkowe. Dziś dla japońskiego koncernu produkowanych jest 1,3 miliona akumulatorów niklowo-wodorkowych rocznie i tylko 100 tys. baterii litowo-jonowych, jednak już w 2019 roku możliwości produkcyjne Toyoty zwiększą się o kolejne 200 tys. akumulatorów Li-Ion.

1,52 miliona aut hybrydowych Toyoty, które trafiły w ubiegłym roku na rynki całego świata, przekłada się na 13 GWh łącznej pojemności baterii. Przy rocznej sprzedaży Toyoty powyżej 10 milionów samochodów, zelektryfikowane auta stanowią już 15% produkcji firmy, a w najbliższych latach te proporcje znacząco się zmienią na korzyść aut z alternatywnymi napędami.

W grudniu 2017 roku Toyota ogłosiła nową strategię rozwoju elektromobilności. Firma planuje do 2030 roku produkować rocznie 5,5 miliona zelektryfikowanych aut, w tym milion samochodów bezemisyjnych. Na początku przyszłej dekady gama modelowa koncernu wzbogaci się o 10 modeli elektrycznych (BEV) – na początku w Chinach, a następnie w Japonii, Indiach, Stanach Zjednoczonych i Europie. Do 2025 roku każdy model Toyoty i Lexusa albo będzie dostępny wyłącznie ze zelektryfikowanym napędem, albo też będzie miał taki napęd do wyboru. Plany te stanowią element długofalowej strategii Toyota Environmental Challenge, która ma na celu m.in. wyeliminowanie emisji dwutlenku węgla z całej działalności koncernu do 2050 roku.

Toyota jest pionierem rynku hybryd i największym producentem zelektryfikowanych samochodów. W 1997 roku firma wprowadziła na rynek Priusa – pierwszy seryjnie produkowany samochód hybrydowy. Obecnie Toyota oferuje na całym świecie 35 modeli hybrydowych, a łączna sprzedaż aut z tym napędem japońskiego koncernu przekroczyła 11 milionów.