Technika
Audi po raz kolejny potwierdziło swą wiodącą pozycję w dziedzinie autonomicznej jazdy. Najnowszy pojazd badawczy Audi A7 piloted driving concept zwany „Jack“, nie tylko nauczył się samodzielnie wykonywać różne manewry podczas jazdy po autostradzie, ale również uwzględniać przy tym innych uczestników ruchu drogowego.
Podczas testu, „Jack“ pokazał odpowiedni do danej sytuacji, bezpieczny i wyjątkowo interaktywny styl jazdy. Jest to zatem pojazd badawczy z kompetencjami społecznymi.
Audi cały czas kontynuuje swe prace nad pojazdami z systemem autonomicznej jazdy. „Jack“ – tak nazywany jest pojazd koncepcyjny Audi A7 piloted driving concept – jeździ teraz w jeszcze bardziej naturalny sposób. Dowodem jest jego zachowanie w miejscach i sytuacjach niebezpiecznych. Dla przykładu: „Jack“ przejeżdża obok samochodów ciężarowych z nieznacznie zwiększonym odstępem, a planowaną zmianę pasa ruchu zapowiada znakami kierunkowskazów i zbliżeniem się do oznaczeń ograniczających poszczególne pasy ruchu – tak, jak uczyniłby to kierowca - człowiek, by zasygnalizować otoczeniu swoje zamiary.
Zorientowana na współpracę postawa „Jacka” uwidacznia się zwłaszcza w momentach, gdy inni kierowcy chcą włączyć się do ruchu na autostradzie. W takim przypadku, ten eksperymentalny pojazd odpowiednio przyspieszając albo hamując zgodnie z wybranym profilem jazdy, sam decyduje, czy daną sytuację drogową można rozwiązać w sposób harmonijny dla wszystkich zainteresowanych. Ciekawostka: na życzenie, system nawigacji oblicza trasę z możliwie dużym udziałem odcinków dróg umożliwiających autonomiczną jazdę.
Supermózgiem odpowiedzialnym za autonomiczną jazdę jest centralny sterownik systemu wsparcia kierowcy (zFAS). Sterownik wykorzystuje najnowocześniejsze procesory dużej mocy, by w czasie rzeczywistym ocenić sygnały docierające do niego ze wszystkich czujników i stworzyć model otoczenia. Model z możliwie najwyższą dokładnością oddaje zastaną sytuację drogową, a zFAS na jej podstawie oblicza z wyprzedzeniem wszystkie następne manewry. Można powiedzieć, że „spogląda w przyszłość”.
Autonomiczna jazda zapewnia większe bezpieczeństwo, efektywniejsze wykorzystanie infrastruktury drogowej, a kierowcy mniej stresu podczas prowadzenia. Bazując na wypróbowanych rozwiązaniach technicznych, Audi opracowało i wdrożyło już podobne systemy wsparcia kierowcy, np. system asystenta jazdy w korkach, dostępny m.in. w Audi A4 i Audi Q7.
Postępy w rozwoju projektu autonomicznej jazdy, Audi dokumentuje coraz bardziej spektakularnymi akcjami: w Stanach Zjednoczonych Audi TTS bez kierowcy wykonało logo Audi na gładkim dnie słonego jeziora oraz pokonało legendarny odcinek górski Pikes Peak w Górach Skalistych. Jesienią 2014 roku na torze w Hockenheim, jadące bez kierowcy Audi RS 7 Sportback pokonywało zakręty blisko granic fizyki. Od tego czasu, cztery pierścienie przedstawiają szerszej publiczności kolejne osiągnięcia w autonomicznej jeździe również po drogach publicznych. Najlepszym przykładem jest przejazd takiego samochodu w normalnych warunkach drogowych, autostradą z Zachodniego Wybrzeża USA, aż do Las Vegas.
Przyszłość opierać się będzie na komunikacji w sieci – dotyczy to także, a może przede wszystkim, koncepcji autonomicznej jazdy. W przyszłości samochody i infrastruktura będą się ze sobą jeszcze intensywniej komunikować. Istotnym warunkiem takiej komunikacji są wspólne interfejsy, umożliwiające jeszcze lepsze wykorzystanie zalet autonomicznej jazdy na autostradach. Cyfrowy odcinek doświadczalny, wyznaczony na autostradzie A9 przez niemieckie Ministerstwo Ruchu Drogowego i Infrastruktury, oferuje koncernowi z Ingolstadt idealne warunki do wspólnego z przedstawicielami władz Bawarii, przemysłu motoryzacyjnego oraz branży IT kontynuowania prac nad przyszłymi funkcjami i koncepcjami komunikacji. Audi może tu w realnych warunkach drogowych i w rzeczywistym czasie przetestować techniczne możliwości komunikacji Car-to-X.
Informacje drogowe dotyczące np. zmian w ruchu, w przyszłości będą cyfrowo przekazywane do samochodu i tym samym ułatwią dalszą, płynną jazdę. Ponadto Audi, wspólnie z partnerami z branży IT, definiuje i testuje elementy przyszłego standardu komunikacji 5G. Komunikacja Car-to-X umożliwi też autonomicznie jeżdżącym samochodom natychmiastowe skorzystanie z pobocza lub pasa awaryjnego w sytuacji, gdy ruch zostanie niespodziewanie na nie przekierowany.
Krok dalej idzie komunikacja Car-to-Car między samochodami, które poruszają się tym samym odcinkiem drogi. System takiej komunikacji pozwala na natychmiastowe zgłoszenie wypadku na drodze lub niebezpiecznego miejsca innym uczestnikom ruchu. W rezultacie, prędkość pojazdów z systemem autonomicznej jazdy dopasowuje się automatycznie do potencjalnego niebezpieczeństwa.
Lokalna infrastruktura drogowa ma szczególne znaczenie dla autonomicznych samochodów poruszających się autostradą. Nie tylko sygnały odbierane z czujników, ale także te dostarczane przez całe otoczenie, dają kierowcy precyzyjny obraz drogi znajdującej się przed nim. W związku z tym, partnerzy projektu cyfrowego na autostradzie A9 pracują dla przykładu nad strukturą wewnętrzną i modyfikacją materiałów z których robi się słupki drogowe. Wszystko z myślą o tym, by czujniki „zauważały” takie słupki także z większej odległości. Ponadto prowadzone są tu badania nad specjalnymi znakami drogowymi, umożliwiającymi pojazdom testowym niezwykle precyzyjne ustalanie swojej własnej pozycji w obrębie pasów jazdy na których wymalowano różne oznaczenia.
Dla większości kierowców, największym problemem jest zagęszczenie ruchu na odcinkach przed zjazdem z autostrady i dalej na dojazdach do miasta. Na innym odcinku testowym, w pobliżu przebudowanego zjazdu z autostrady Ingolstadt – Południe, Audi prowadzi badania i prace nad tzw. „pierwszym kilometrem”. Począwszy od roku 2017, wspólnie z Urzędem Miasta Ingolstadt, testowane tu będą drogowe rozwiązania budowlane, np. różne rodzaje krawężników nowego typu, a także rozwiązania techniczne, np. czujniki w strefach skrzyżowań. Już w fazie projektowania takiej nowej infrastruktury, uwzględniono projekt autonomicznych pojazdów opracowany przez Audi. Testy na tym odcinku rozpoczną się w roku 2018.
Źródło: Audi, informacja prasowa / Mototarget.pl