Technika
Toyota Crown obchodzi w tym roku 60 urodziny i z tej okazji otrzymała jubileuszowy face lifting. Największą niespodzianką dla tego flagowego na japońskim rynku modelu Toyoty jest rynkowy debiut wyprzedzającego swoje czasy systemu bezpieczeństwa czynnego ITS Connect, opierającego swoje działanie na komunikacji między samochodami (vehicle-to-vehicle) oraz między samochodami i infrastrukturą drogową (vehicle-to-infrastructure).
Toyota Crown jest ostoją Toyoty na rodzimym rynku. Pod względem gabarytów wpisuje się pomiędzy Camry a Avalona (segment E), jednak od obu modeli różni się istotnym szczegółem – napędem na tylną oś.
W ramach face liftingu Crown otrzymał nowy silnik benzynowy 2.0 z turbodoładowaniem i bezpośrednim wtryskiem paliwa, niedawno wprowadzony do amerykańskiej wersji Lexusa IS oraz GS 200t. Silnik użyty w japońskim modelu dostarcza moc 232 KM i moment obrotowy 350 Nm. Jednostka pracuje z 8-biegową automatyczną skrzynią biegów.
Nadal dostępny jest napęd na wszystkie koła w powiązaniu z 6-stopniowym automatem. Napęd hybrydowy, dzielony z Lexusem GS, pozostaje niezmieniony i może napędzać zarówno tylną oś, jak i obie osie. Składa się z jednostki benzynowej 2.5 R4 oraz silnika elektrycznego.
Największą nowością jest inauguracja przełomowego systemu bezpieczeństwa czynnego Intelligent Transportation System (ITS Connect). Crown jest pierwszym modelem Toyoty i pierwszym seryjnym samochodem na świecie, w którym system ITS znajdzie komercyjne zastosowanie. ITS Connect to urządzenie, które umożliwia komunikację między samochodami oraz między samochodami a infrastrukturą drogową, by wymieniać informacje służące bezpieczeństwu ruchu. Dzięki niemu auto odbiera informacje, których nie są w stanie zarejestrować systemy bezpieczeństwa czynnego skanujące otoczenie z pokładu samochodu. ITS Connect dostarcza kierowcy ostrzeżenia o czerwonym świetle oraz o zbliżaniu się samochodów, również tych, których nie może dostrzec ani kierowca, ani kamera i czujniki radarowe. Ponadto system informuje o czasie trwania czerwonego światła, a także o zbliżającym się pojeździe uprzywilejowanym, jego położeniu i kierunku poruszania się.
Jubileuszowy face lifting jest także okazją do pewnych udoskonaleń w konstrukcji auta. Najważniejsze to większa sztywność nadwozia, poprawione amortyzatory i zawieszenie adaptacyjne oraz udoskonalony elektroniczny układ kierowniczy. Oczywiście face lifting to także zmiany stylizacyjne, które objęły przód i tył samochodu, przeprojektowane tylne światła oraz przednie reflektory LED. Największe różnice można zauważyć w wersjach Athlete i Royal. Topowa wersja Majesta została z zewnątrz tylko lekko odświeżona.
Jubileuszowa Toyota Crown zadebiutuje w październiku na Tokyo Motor Show.