Podczas tegorocznego Salonu Samochodowego w Paryżu na stoisku Toyoty zaprezentuje się zespół TOYOTA GAZOO Racing, grupujący wszystkie projekty marki w motorsporcie. Na stoisku będzie można przyjrzeć się dokładnie wyścigowym i rajdowym samochodom Toyoty oraz poznać kierowców, inżynierów i mechaników zespołu.

TOYOTA GAZOO Racing to zespół grupujący wszystkie Toyoty z dziedziny sportów motorowych. Najważniejszym celem jego działania jest przekazywanie i wdrażanie najnowszych technologii do produkcji seryjnej, tak by wspólnie konstruować i produkować coraz lepsze samochody.

TOYOTA GAZOO Racing jest symbolem dążenia Toyoty do tworzenia najlepszych na rynku pojazdów i przełamywania wszelkich barier dzięki udziałowi w wyścigach samochodowych i rajdach. Wszystkich członków zespołu łączy wspólne przekonanie: „To, czego się dowiemy, testując granice możliwości samochodów rajdowych i wyścigowych, znajdzie swoje odzwierciedlenie w udoskonaleniach przydatnych dla każdego kierowcy”.

W ciągu ostatnich dziesięcioleci Toyota uczestniczyła w różnego rodzaju zawodach, m.in. w mistrzostwach Formuły 1, wyścigach długodystansowych World Endurance Championship (FIA WEC) czy w 24-godzinnym wyścigu na torze Nürburgring. Samochody Toyoty startowały pod egidą specjalnych zespołów, takich jak Toyota Racing, Lexus Racing oraz GAZOO Racing.

Zespół GAZOO Racing zadebiutował w 2007 roku w 24-godzinnym wyścigu na torze Nürburgring. Korzystał wtedy z dwóch używanych samochodów Toyota Altezza, a grupa mechaników składała się z pracowników pochodzących z różnych działów firmy.

Sposób, w jaki skompletowano pierwszy zespół GAZOO, był zgodny z filozofią założyciela przedsiębiorstwa, Kiichiro Toyody, który już w 1952 roku powiedział: „Motorsport to coś więcej niż tylko rozrywka. To kluczowy element rozwoju branży motoryzacyjnej. Podobnie jak sportowcy nie szczędząc sił sprawdzają swoje możliwości na igrzyskach olimpijskich, tak producenci samochodów podczas wyścigów mają okazję zbliżyć się do granic osiągów auta, walcząc o zajęcie pierwszego miejsca i przy okazji poznając nowe obszary, w których można udoskonalić rozwiązania techniczne”.

Toyota postanowiła wrócić do tej koncepcji, dlatego od kwietnia 2015 roku wszystkie działania firmy w obszarze sportów samochodowych zostały zebrane pod marką TOYOTA GAZOO Racing. Dzięki udziałowi w zawodach Toyota nieustannie udoskonala swoje technologie, co przekłada się na jakość aut dostępnych na rynku.

Dzięki doświadczeniu zdobytemu podczas prac nad budową napędów hybrydowych w samochodach wyścigowych TS030 i TS040 HYBRID klasy LMP1 udało się poczynić znaczne postępy w konstrukcji hybrydowych napędów w autach produkcyjnych, na przykład zmniejszyć rozmiary poszczególnych elementów i usprawnić chłodzenie silnika. Inżynierowie Toyoty poszerzyli swoją wiedzę, wkraczając w niestandardowe dla nich obszary. Doświadczenie zdobyte w motorsporcie pozwoliło rozwinąć kompetencje projektantów, inżynierów i mechaników. To jednak nie wszystkie korzyści. Sport to także dziedzina, w której Toyota ma okazję podzielić się z klientami i fanami marki emocjami związanymi z prowadzeniem samochodu, zgodnie z dewizą Akio Toyody, że samochód powinien dawać prawdziwą radość z jazdy.

W 2017 roku Toyota wraca do serii World Rally Championship. Zespół TOYOTA GAZOO Racing weźmie udział w kolejnych prestiżowych mistrzostwach, w których auta będą docierać do granic swoich możliwości.

TOYOTA GAZOO RACING W EUROPIE

FIA World Endurance Championship (WEC)
Mistrzostwa świata w wyścigach długodystansowych FIA to seria co najmniej sześciogodzinnych wyścigów organizowanych na prestiżowych torach wyścigowych w Europie, Stanach Zjednoczonych i Azji. Najbardziej znany jest 24-godzinny wyścig w Le Mans, należący do tzw. potrójnej korony sportów motorowych i jednocześnie będący najważniejszym wydarzeniem wśród wyścigów typu endurance.

TOYOTA startowała w Le Mans osiemnastokrotnie, począwszy od 1985 roku. Zespół był o krok od zwycięstwa w tegorocznych zawodach. Udział w wyścigu Le Mans wymaga wyjątkowej szybkości i niezawodności, a zespół TOYOTA GAZOO Racing chce sprostać temu wyzwaniu, wciąż pracując nad udoskonaleniem hybrydowego układu napędowego z wykorzystaniem najnowocześniejszych technologii. 1000-konny napęd został opracowany przez inżynierów Toyoty, którzy uczestniczyli w wyścigu w funkcji wsparcia technicznego. W skład zespołu wchodzą osoby w różnym wieku i z różnym doświadczeniem, wszyscy jednak dążą do realizacji wspólnego celu, czyli budowania coraz doskonalszych samochodów.

24-godzinny wyścig na torze Nürburgring
Co roku fabryczne i prywatne zespoły z całego świata biorą udział w 24-godzinnym wyścigu na niemieckim torze Nürburgring, uważanym za najtrudniejszy na świecie. W tym roku zespół TOYOTA GAZOO Racing wystartował w nim po raz dziesiąty, zgłaszając do zawodów Lexusa RC, Lexusa RC F oraz koncepcyjną Toyotę C-HR Racing.

Toyota C-HR Racing zajęła trzecie miejsce w swojej klasie, natomiast Lexus RC F zajął 24. miejsce w klasyfikacji generalnej i okazał się najlepszy w swojej klasie. Lexus RC musiał wycofać się z wyścigu z powodu problemów z układem napędowym.

Wyścig na torze Nürburgring umożliwia Toyocie dalszy rozwój kwalifikacji personelu dzięki zaangażowaniu mechaników, inżynierów i kierowców testowych zatrudnionych w działach zajmujących się pojazdami produkcyjnymi. Cel uczestnictwa Toyoty i jej luksusowej marki Lexus w wyścigu jest taki sam, jak dziesięć lat temu: sprawdzenie najszybszych samochodów obu marek w zawodach o dużym stopniu trudności i wykorzystanie zdobytych doświadczeń w autach seryjnych.

FIA World Rally Championship (WRC)
Mistrzostwa świata WRC to seria bezkompromisowych, międzynarodowych rajdów odbywających się zarówno na nawierzchniach asfaltowych, jak i wyboistych szutrowych drogach. W kolejnych zawodach kierowcy mają okazję zetknąć się właściwie z każdym rodzajem nawierzchni dróg publicznych. Muszą błyskawicznie oceniać warunki drogowe, żeby odnieść sukces w tej pełnej emocji imprezie.

Konstruowanie samochodów rajdowych bez wątpienia nie jest wyłącznie dziedziną teoretyczną. Chodzi o stworzenie pojazdu, który jest w stanie osiągnąć granice możliwości na dowolnej nawierzchni, a to wymaga doświadczenia i praktycznej wiedzy. Dlatego właśnie zespół TOYOTA GAZOO Racing podjął decyzję o uczestnictwie w mistrzostwach WRC w 2017 r.

Budowa samochodu rajdowego Yaris WRC zostanie wkrótce zakończona. Przedsięwzięciem kieruje słynny kierowca, Tommi Mäkinen. Zespół składa się ze znakomitych specjalistów pasjonujących się rajdami samochodowymi. „Najważniejszym elementem umożliwiającym skonstruowanie auta, które będzie wygrywać rajdy, jest zebranie grupy ludzi dążących do wspólnego celu i czerpiących radość ze swojej pracy" – powiedział Mäkinen. – „Realizujemy nasze plany z pełnym zaangażowaniem. Chcemy stworzyć zespół działający zgodnie z misją Toyoty, grupę ludzi kochających samochody!”.

Wywiad z prezesem i dyrektorem technicznym TOYOTA GAZOO Racing, Koeim Sagą, oraz zastępcą prezesa i dyrektorem ds. marketingu TOYOTA GAZOO Racing, Shigekim Tomoyamą

Jaki był cel powstania zespołu TOYOTA GAZOO Racing?
Koei Saga: Założyciel naszej firmy, Kiichiro Toyoda, napisał: „Sport motorowy jest niezwykle istotny dla rozwoju konstrukcji samochodów i dla całego przemysłu motoryzacyjnego”. Jeśli zgodzimy się z tą zasadą, musimy przyjąć, że motorsport to bardzo ważny obszar, którym należy się ustawicznie zajmować. Nie możemy go na przykład porzucać w trudnych czasach i przypominać sobie o nim wówczas, gdy zmieni się sytuacja na rynku.

Dlatego postanowiliśmy w ubiegłym roku wrócić do tej fundamentalnej idei i połączyliśmy wszystkie działania Toyoty związane ze sportem motorowym w ramach zespołu TOYOTA GAZOO Racing, pamiętając o ostatecznym celu, jakim jest konstruowanie coraz lepszych seryjnych samochodów. Stworzyliśmy także TOYOTA GAZOO Racing Factory, która zajmuje się projektowaniem samochodów i wsparciem technicznym, a także marketingiem. Poprzednio te funkcje były realizowane przez odrębne działy. Dzięki połączeniu ich w jedną strukturę sport samochodowy zyskuje na znaczeniu. Mamy okazję tworzyć nowe rozwiązania technologiczne, rozwijać umiejętności pracowników i komunikować się z fanami z całego świata.

Jaką rolę w rozwoju zespołu TOYOTA GAZOO Racing odegrał 24-godzinny wyścig na torze Nürburgring?
Shigeki Tomoyama: Wyścig na torze Nürburgring to początek funkcjonowania zespołu GAZOO Racing. W roku 2007 po raz pierwszy wystąpiliśmy w Niemczech pod taką nazwą. Nie było nam łatwo, ponieważ zespół nie był zbyt dobrze znany w Europie, a do tego dysponowaliśmy bardzo niewielkim budżetem. Wykorzystaliśmy dwa używane samochody Toyota Altezza, czyli japońską wersję modelu Lexus IS. Członkowie zespołu zgłosili się na ochotnika, a wszystkie modyfikacje w autach wprowadzali nasi pracownicy. Połowę kierowców także stanowili pracownicy firmy. Jednym z nich był sam prezes, Akio Toyoda, który wciąż udziela nam pełnego wsparcia.

Od tamtej pory co roku zbieramy ekipę młodych, uzdolnionych inżynierów i mechaników z różnych działów badawczo-rozwojowych i tworzymy zespół, który bierze udział w wyścigu na Nürburgring. Pod koniec roku wracają oni do swoich macierzystych jednostek bogatsi o nowe doświadczenia i wiedzę nabytą podczas konstruowania samochodu wyścigowego oraz w czasie samego wyścigu. Mogą się nimi podzielić ze współpracownikami w trakcie prac nad pojazdami produkcyjnymi.

Jak należy rozumieć hasło „coraz lepsze samochody”?
Koei Saga: Toyota już teraz produkuje bardzo dobre samochody! Jednak naszym celem i naszą misją jest ciągłe ulepszanie oferowanych aut. To oznacza wprowadzanie coraz lepszych rozwiązań technologicznych i funkcjonalnych, a także projektowanie bardziej przyjaznych dla użytkowników pojazdów, których prowadzenie sprawia przyjemność i jest bezpieczne. Jednocześnie pamiętamy o wielu ścisłych regulacjach prawnych dotyczących ochrony środowiska, które wprowadzono w różnych krajach i których pragniemy przestrzegać.

Na przykład już od pewnego czasu trwają prace nad konstrukcją systemów hybrydowych, ale chcemy także, żeby udało się je wykorzystać w samochodach o nieco bardziej sportowym charakterze. To jedno z moich prywatnych marzeń: chciałbym, żeby na rynku pojawiły się ogólnodostępne auta hybrydowe zapewniające użytkownikom wygodną jazdę, ale również sprawdzające się na torze wyścigowym.

Pełnią Panowie również inne funkcje w ramach Toyota Motor Corporation. Pan Saga jest prezesem jednostki zajmującej się układami napędowymi, a pan Tomoyama prezesem Toyota Connected. Jaki to ma związek z Panów działalnością w sporcie samochodowym?
Koei Saga: Zajmowałem się kiedyś projektowaniem silników. Ostatni silnik, jaki zaprojektowałem, to Century V12. Głęboko wierzę, że nasz udział w mistrzostwach WEC ma korzystny wpływ na funkcjonowanie przedsiębiorstwa. Organizatorzy tych zawodów chcą, aby w wyścigach uczestniczyły pojazdy hybrydowe, a przecież jesteśmy liderem tego rynku. Zgłoszenie Toyoty do wyścigów długodystansowych jest naturalną konsekwencją tego faktu. Myślimy o przyszłości i wiemy, że musimy osiągnąć jeszcze lepsze wyniki w tym obszarze. Trudno o lepsze niż FIA WEC pole do doświadczeń w konstruowaniu pojazdów hybrydowych.

Shigeki Tomoyama: Samochody wyścigowe już teraz korzystają ze wsparcia zaawansowanych systemów telematycznych, ale w najbliższej przyszłości rozwiązania informatyczne, tzw. Internet rzeczy i mechanizmy komunikacji, muszą zostać wdrożone w autach produkcyjnych. Samochody muszą być bezpieczne i przyjazne dla użytkowników, co jest szczególnie istotne ze względu na starzenie się społeczeństwa.

Nie chcemy jednak konstruować nudnych pojazdów pełnych elektroniki. Radość z jazdy to podstawowa cecha, której mają prawo oczekiwać od nas klienci. Chcemy, aby dzięki zastosowanym rozwiązaniom technicznym prowadzenie samochodu sprawiało przyjemność, a auto było bezpieczne i przyjazne dla kierowców i pasażerów. Doświadczenia nabyte w zawodach sportowych umożliwią nam realizację tych celów.

Kiedy będzie można powiedzieć, że zespół TOYOTA GAZOO Racing odniósł sukces?
Koei Saga: Mamy cały szereg celów krótkoterminowych, na przykład zwycięstwo w 24-godzinnym wyścigu Le Mans i odzyskanie tytułu mistrza świata WRC. Równocześnie jednak ważne jest dla nas zastosowanie idei GAZOO we wszystkich podejmowanych działaniach. Chcemy realizować zadania krok po kroku i odnosić drobne sukcesy, jednak nie mamy nakreślonego ostatecznego celu, bo przecież przed nami wciąż pojawiać się będą nowe wyzwania.

Co kryje się za nazwą GAZOO?
Obecnie określenie „GAZOO” jest odpowiednikiem słowa „garaż”. GAZOO to miejsce, w którym grupa ludzi pracuje wspólnie nad udoskonaleniem drobnych elementów po to, aby oferować coraz lepsze samochody i usługi wszystkim klientom. Nazwa oddaje zatem ideę przyświecającą zespołowi TOYOTA GAZOO Racing.

Jej historia zaczęła się dwadzieścia lat temu, kiedy powstał serwis GAZOO.com, w którym publikowano zdjęcia pojazdów dostępnych u poszczególnych dilerów. Nazwa tego serwisu pochodziła od japońskiego słowa „gazō”, oznaczającego po prostu zdjęcie lub ilustrację. Wykorzystanie zdjęć na stronie WWW jest teraz czymś oczywistym, jednak w połowie lat 90., kiedy technologie internetowe dopiero się rodziły, w branży motoryzacyjnej w Japonii był to krok rewolucyjny. Serwis GAZOO.com prezentował różnorodne produkty i umożliwiał klientom wyszukanie najlepszej oferty.