Technika
Rosyjski Yandex, firma działająca w branży internetowej i wydawca aplikacji Yandex.Taxi, przeprowadził swój pierwszy test samochodów autonomicznych. System autonomicznego prowadzenia Yandexu został zainstalowany w hybrydowej Toyocie Prius+.
W testach na zamkniętym terenie wzięły udział dwa bezzałogowe pojazdy. Oba samochody, choć wymagają dalszego rozwoju, są w stanie poruszać się niezależnie na danej trasie oraz wykrywać i omijać przeszkody, w tym inne samochody i ludzi. Jeśli wyminięcie przeszkody jest niemożliwe, pojazd zatrzymuje się i rusza, gdy staje się to możliwe.
System jest oparty na zestawie czujników i kamer zbierających informacje o samochodzie i jego otoczeniu oraz na oprogramowaniu, które przetwarza dane z sensorów i wyznacza trasę pojazdu. Czujniki i kamery pozwalają określić położenie innych samochodów, ludzi i przedmiotów, rozpoznawać granice jezdni, odczytywać znaki drogowe i inne oznaczenia. Kamera jest w stanie także określić odległość od innych obiektów.
Na dachu samochodu zamontowano lidar 360 stopni, który skanuje otoczenie samochodu. Na podstawie informacji z odbitych fal radiowych system tworzy trójwymiarową mapę i pomaga obliczyć dokładną odległość od obiektów. System uzupełnia radar, który ma większy zasięg od lidaru, co ma istotne znaczenie przy dużych prędkościach. Inne czujniki i odbiorniki GPS pozwalają kontrolować położenie, kierunek i prędkość samochodu, a także na przykład prędkość obrotową poszczególnych kół.
Pierwsze testy samochodów autonomicznych odbyły się na terenie zamkniętym - w Moskwie, w pobliżu głównej siedziby Yandex. Kolejne testy na drogach publicznych zostały zaplanowane na 2018 rok.
Toyota Prius+ to 7-osobowy minivan skonstruowany przez Toyotę na bazie Priusa 3. generacji. Samochód jest znany na świecie także pod nazwą Prius V i Prius α (w Japonii). Pod maską pracuje napęd hybrydowy 3. generacji wykorzystujący silnik benzynowy 1.8 i silnik elektryczny o łącznej mocy 134 KM. Akumulator litowo-jonowy nie jest ładowany z gniazdka – zasila go przede wszystkim energia odzyskiwana z hamowania. Do stycznia 2017 roku na świecie sprzedano 671 200 egzemplarzy.