Technika
Toyota Motor Corporation rozpocznie w 2021 roku w USA sprzedaż samochodów zdolnych do automatycznej wymiany informacji między sobą oraz z urządzeniami infrastruktury drogowej, aby zapobiegać wypadkom. System DSRC będzie wykorzystywał fale krótkiego zasięgu. Dzięki upowszechnieniu tego rozwiązania samochody będą automatycznie zapobiegały tysiącom wypadków rocznie.
Przyszłość należy do komunikujących się samochodów
Toyota dąży do tego, żeby samochody porozumiewały się między sobą oraz z otoczeniem, by zapewnić bezpieczeństwo kierowcom i pasażerom oraz innym uczestnikom ruchu. Począwszy od 2021 roku japoński koncern rozpocznie stopniowe wprowadzanie do kolejnych modeli z gamy Toyoty i Lexusa w Stanach Zjednoczonych systemu Dedicated Short-Range Communications (DSRC). Do połowy lat 20. rozwiązanie to będzie dostępne dla większości modeli obu marek. Toyota ma nadzieję, że inni producenci pójdą w jej ślady, gdyż im więcej samochodów będzie się porozumiewało w tym samym systemie, tym będzie on skuteczniejszy.
Technologia chmury dla bezpieczeństwa
System DSRC wykorzystuje i rozwija technologie łączenia pojazdów w chmurze oraz zautomatyzowanego prowadzenia. DSRC umożliwia automatyczną wymianę danych między samochodami (V2V) oraz między samochodami a infrastrukturą drogową (V2I). DSRC stanowi platformę wymiany zanonimizowanych danych o położeniu, prędkości i przyspieszeniu wiele razy na sekundę. Dane te będą wykorzystywane na bieżąco przez inne pojazdy oraz urządzenia infrastruktury drogowej podłączone do systemu DSRC, aby pomóc w zapobieganiu kolizjom. Dzięki temu na przykład samochód będzie wiedział o zbliżającym się innym pojeździe, zanim kierowca będzie miał szansę go dostrzec, i zapobiegnie kolizji za pośrednictwem automatycznego hamowania awaryjnego.
Tania i łatwo dostępna technologia
DSRC korzysta z 7 kanałów w zakresie 5.9 GHz, które zostały przeznaczone w USA na Inteligentny System Transportu (ITS). Jest to o tyle ważne dla użytkowników, że DSRC nie wymaga połączenia w sieci komórkowej, co wyklucza jakiekolwiek opłaty za korzystanie z sieci przesyłowej. DSRC jest oparty na standardach przemysłowych, dzięki czemu samochody Toyoty będą należały do wspólnej sieci z pojazdami innych producentów, zwielokrotniając korzyści w kwestii bezpieczeństwa na drodze.
Komunikacja V2V i V2I będzie stanowić źródło cennych informacji dla kierowców, m.in. o potencjalnych zagrożeniach, pojazdach jadących bardzo wolno bądź zatrzymanych na drodze, a także o sygnalizacji świetlnej, znakach drogowych oraz innych warunkach na drodze. Technologia ta była kompleksowo testowana w ramach międzynarodowej współpracy przedsiębiorstw i władz publicznych i już została zainstalowana na niektórych obszarach USA.
„Dzięki temu, że inteligentne systemy w samochodach szeroko i efektywnie ze sobą współpracują za pośrednictwem DSRC, będziemy pomagać kierowcom w wyeliminowaniu groźnych wypadków, poprawie płynności ruchu i zmniejszeniu tłoku na drogach” – powiedział Jim Lentz, CEO Toyota Motor North America. – „Trzy lata temu zobowiązaliśmy się, że do 2017 roku wyposażymy niemal wszystkie nowe samochody w system automatycznego hamowania awaryjnego AEB. Dziś 92 procent nowych samochodów Toyoty i Lexusa sprzedawanych w Stanach Zjednoczonych ma pakiet Toyota Safety Sense lub Lexus Safety System + z AEB w standardzie. Udało nam się to osiągnąć na kilka lat przed 2022 rokiem, na kiedy przemysł motoryzacyjny wyznaczył sobie termin popularyzacji AEB. Na tej samej zasadzie, uważamy, że szerokie zastosowanie systemu DSRC przez wszystkich producentów nie tylko pomoże kierowcom w bezpieczniejszej jeździe, ale pozwoli położyć fundamenty pod przyszłe systemy autonomicznej jazdy oraz automatycznej wymiany informacji między samochodami w chmurze”.
Japonia była pierwsza
Ameryka nie będzie pierwszym miejscem, w którym zacznie działać DSRC. W 2015 roku w Japonii Toyota jako pierwszy producent na świecie rozpoczęła sprzedaż samochodów wyposażonych w system DSRC, występujący tam pod nazwą ITS Connect. Samochody zostały wyposażone w urządzenia, które współpracują z podobnymi nadajnikami w innych samochodach oraz z systemem sygnalizacji świetlnej. W marcu 2018 roku po drogach Japonii poruszało się już ponad 100 000 samochodów Toyoty i Lexusa wyposażonych w ITS Connect.
Integracja różnych technologii zwiększy skuteczność
W przyszłości technologie oparte na wymianie danych takie jak DSRC mogą przynieść jeszcze więcej korzyści kierowcom i producentom samochodów dzięki wyposażeniu samochodów w kolejne czujniki, radary i kamery. Współpraca technologii wymiany danych oraz systemów bezpieczeństwa czynnego, takich jak Toyota Safety Sense, zwiększy skuteczność i niezawodność systemów zautomatyzowanej jazdy.
Toyota liderem zmian
Toyota współpracuje z innymi producentami, podmiotami zarządzającymi infrastrukturą oraz amerykańskim Departamentem Transportu od 13 lat, aby opracować system DSRC. Teraz firma zachęca innych producentów i partnerów do szybszego wdrażania tej technologii w Stanach Zjednoczonych. Resort Transportu podejmie niedługo decyzję, czy wprowadzić regulacje nakładające na producentów obowiązek wyposażania nowych samochodów w ten system.