Technika
Kiedy Toyota wprowadziła na rynek pierwszego Priusa, była to rewolucja – zarówno na gruncie technologicznym, jak i w kwestii sposobu myślenia o samochodach i kierunkach rozwoju motoryzacji. Od tamtej pory Toyota nie spoczęła na laurach, lecz nieustannie rozwijała i doskonaliła swoją technologię hybrydową, czego owocami są zbudowany w architekturze TNGA Prius czwartej generacji oraz druga generacja Priusa Plug-in Hybrid. Jak podaje Automotive Science Group w swoim najnowszym raporcie, różnica w emisji CO2 w całym cyklu życia samochodu między Priusem I a nowym Priusem Plug-in Hybrid wynosi aż 39%.
Prius Plug-in Hybrid liderem ekologii
Organizacja Automotive Science Group opublikowała doroczny raport Automotive Performance Index. Toyota Prius Prime (Plug-in Hybrid) zajęła w nim pierwsze miejsce w najważniejszej kategorii All-Around Performance Score. Łączy ona wyniki zdobyte w dwóch szczegółowych kategoriach – Environmental Performance oraz Economic Performance. W rankingu wyłaniane są samochody, które najlepiej służą właścicielom, społeczności oraz środowisku.
W tegorocznym raporcie Automotive Science Group uwzględniła 1664 modele. Toyota Prius Prime wygrała w kategoriach Best All-Around Performance Car Of 2018 oraz Best Environmental Performance Car Of 2018. Najlepiej pod względem kosztów utrzymania (Best Economic Performance Car Of 2018) wypadło Mitsubishi Mirage. ASG podało także krótką listę 5 najlepszych małych samochodów (Best 5 All-Around Performance). Są to Toyota Yaris, Toyota Prius C, Ford Focus Electric, Mitsubishi Mirage i Chevrolet Spark. W gronie 5 najlepszych dużych samochodów znalazł się oczywiście Prius Prime, a wraz z nim Hyundai IONIQ (hybryda oraz plug-in), Toyota Prius Eco, Nissan Leaf i Chevrolet Bolt.
Toyota Prius – początek radykalnych zmian
Prius pierwszej generacji wprowadził motoryzację w epokę hybryd. Kiedy japońska hybryda po raz pierwszy zadebiutowała na amerykańskim rynku w 2000 roku, mogła się pochwalić wynikiem spalania 41 MPG (przejechanych mil na galon paliwa) według pomiarów rządowej agencji EPA (Environmental Protection Agency). 18 lat po swojej premierze w USA Prius czwartej generacji w wersji Two Eco osiągnął wynik 56 MPG – aż o 36,6% (15 MPG) lepszy od modelu z 2000 roku.
O ekologiczności samochodu decyduje cały cykl życia
Aby lepiej zrozumieć, jak postęp technologiczny Priusa wpłynął na emisję CO2, Automotive Science Group przeprowadziła porównanie średniej emisji dwutlenku węgla samochodów w całym cyklu ich życia, a następnie przeliczyła je na jedną milę. Chodzi o dwutlenek węgla wyprodukowany i wypuszczony do atmosfery przy produkcji materiałów i części, montażu samochodu, jego transporcie do klienta, użytkowaniu wraz ze spalanym paliwem, częściami zamiennymi i płynami oraz utylizacji. Badacze przyjęli standardowy przebieg nowego samochodu na poziomie 227 200 mil.
ASG obliczył, że Prius Eco z 2018 roku odpowiada za emisję 226 gramów CO2 w przeliczeniu na każdą milę przejechaną w swoim cyklu życia. To o 23% mniej niż w przypadku Priusa z 2000 roku.
Napęd plug-in hybrid Toyoty to mniejsza emisja CO2
Jeszcze lepiej wypada Prius Prime (Plug-in Hybrid), wraz z którym Toyota robi krok w stronę epoki aut elektrycznych. Według EPA jest to najbardziej wydajny samochód spalinowy na amerykańskim rynku z wynikiem zużycia paliwa i energii aż 133 MPG-e (mil przejechanych na paliwie i energii elektrycznej, która odpowiada galonom benzyny) i możliwością przejechania 25 mil na naładowanym do pełna akumulatorze trakcyjnym. Według wyliczeń Automotive Science Group, Prius Prime odpowiada za 181 gramów emisji CO2 w całym cyklu życia w przeliczeniu na przejechaną milę. To oznacza, że jego ślad węglowy jest aż o 39% lepszy niż Priusa pierwszej generacji.
Poprawa ekonomiczności jazdy czy redukcja wpływu na środowisko wcale nie jest regułą w branży motoryzacyjnej. Dla porównania, jeden z najpopularniejszych samochodów w Ameryce Północnej – Ford Taurus – w 2000 roku mógł przejechać 20 mil na jednym galonie paliwa, zaś w 2018 roku jego wynik to 21 MPG. Według badań ASG emisja CO2 w całym cyklu życia limuzyny Forda zmniejszyła się w ciągu 18 lat zaledwie o 4% i wynosi obecnie 556 gramów na milę.