Toyota Boshoku Corp. stworzyła świecącą tkaninę do wykończenia wnętrza samochodów. Materiał jest utkany z optycznego włókna, które emituje światło w dowolnym wybranym kolorze.

Technologia LED

Źródłem światła w nowo opracowanym materiale są maleńkie diody LED w podstawowych kolorach – czerwonym, zielonym i niebieskim (RGB). Dzięki temu kolor światła może być zmieniany według upodobań pasażerów. Rozwiązanie to może mieć także praktyczne zastosowania – na przykład czerwony kolor podsufitki może sygnalizować niebezpieczeństwo bądź sytuacje awaryjne.

Materiał może być używany do pokrywania wewnętrznej strony drzwi lub sufitu. Toyota Boshoku uważa, że doskonale pasuje on do aut klasy premium – samochodów Lexusa oraz najwyżej pozycjonowanych, europejskich modeli Toyoty. Firma planuje wprowadzić nowe rozwiązanie do masowej produkcji w 2020 roku.

Rozwój technologii produkcji

Włókno optyczne przesyła światło przez cienką jak włókno rurkę ze szkła lub plastiku. Światło jest emitowane dzięki odbiciom. Zbyt duże krzywizny spowodowałyby, że światło przemieszczałoby się z większą trudnością, powodując niestabilność emisji.

„Użyliśmy własnej, innowacyjnej techniki tkania na osnowie z włókien optycznych w taki sposób, żeby zapobiec ich nadmiernemu zginaniu” – relacjonuje Toyota Boshoku.

Toyota Boshoku opracowała specjalną maszynę tkacką do produkcji tkaniny LED, która naciąga włókna optyczne i splata je z nićmi w taki sposób, aby pozostały możliwie jak najbardziej rozprostowane. Teraz celem firmy jest obniżenie kosztów produkcji przez zwiększenie wydajności innowacyjnych krosien.

Innowacyjne maszyny tkackie – nawiązanie do genezy Toyoty

Wynalazek Toyota Boshoku nawiązuje do początków firmy Toyota sprzed prawie 100 lat. W 1924 roku Sakichi Toyoda wynalazł automatyczne krosno Toyoda Model G, dzięki któremu protoplasta rodziny Toyodów mógł założyć własne przedsiębiorstwo. Maszyna zatrzymywała się automatycznie, gdy pojawił się jakikolwiek problem – idea ta stała się jednym z fundamentów Systemu Produkcyjnego Toyoty, któremu japońska gospodarka zawdzięcza swój sukces. Sprzedaż patentu na automatyczne krosno brytyjskiej firmie dało Toyodzie kapitał początkowy na uruchomienie przedsiębiorstwa produkującego samochody.