Technika
Lexus intensywnie testuje w Australii system łączności samochodów z innymi pojazdami oraz infrastrukturą. Nowa technologia ma przede wszystkim zmniejszyć liczbę wypadków i poprawić płynność ruchu ulicznego. Prace nad nią właśnie weszły w kolejny etap.
5 dodatkowych rozwiązań
Doświadczalne samochody Lexusa wyposażono w 5 nowych rozwiązań. Inteligentne auto może powiadomić, gdy inny kierowca w dalszej części trasy rozpoczął awaryjne hamowanie, nawet jeśli nie znajduje się w zasięgu wzroku. Inny system informuje o limitach prędkości, w tym również tych zmieniających się w czasie. Na dodatek może ostrzec kierowcę o konieczności zdjęcia nogi z gazu, kiedy ten zbliża się do niebezpiecznego zakrętu w trudnych warunkach pogodowych.
Nowy system łączności korzysta także z kamer umieszczonych na skrzyżowaniach, by powiadamiać o pieszych i rowerzystach zamierzających przekroczyć drogę. Testowe auta wyposażono ponadto w układ ostrzegający kierowcę, gdy do skrzyżowania zbliża się szybko jadący samochód, który najprawdopodobniej przejedzie je na czerwonym świetle. Opracowywany przez Lexusa system będzie również ostrzegał o aucie, które stanęło na drodze albo porusza się bardzo wolno, co przyda się szczególnie wtedy, gdy taki pojazd będzie znajdował się za wzgórzem lub zakrętem.
Nie tylko bezpieczeństwo
Nowa technologia ma nie tylko zwiększyć bezpieczeństwo. System połączonych samochodów usprawni ruch, co z kolei nie tylko poprawi szybkość i komfort podróżowania, ale także zmniejszy zużycie paliwa i emisję spalin. Do testów systemów komunikacji samochód-otoczenie Lexus wykorzystuje dwa hybrydowe SUV-y RX 450h F Sport wyposażone w łączność komórkową. Dodatkowe wyposażenie samochodów pozwala im przekazywać w ekspresowym tempie najważniejsze informacje o tym, co dzieje się na drodze. Samochody są wyposażone również w dobrze znany pakiet systemów bezpieczeństwa Lexus Safety System +.
Kolejny etap testów
Lexus ma już za sobą próby na położonym na przedmieściach Melbourne torze testowym, a teraz rozpoczyna próby na ulicach stanu Wiktoria. Do współpracy nad systemem włączyły się także VicRoads, Transport Accident Commission i Telstra. “Istotą prób połączonych samochodów jest wzmocnienie naszych zdolności jako kierowców, łącząc i koordynując umiejętności i zalety człowieka oraz maszyny - jednolitą mieszaninę, która wydobywa najlepsze z obu” - tłumaczy Scott Thompson, dyrektor naczelny Lexusa Australia.