Technika
09-02-2016
Napędy alternatywne od lat budzą zainteresowanie. Uzależnienie od powszechnie wykorzystywanej etyliny powoduje, że wielu szuka innej technologii, która stanie się na tyle konkurencyjna, że z czasem będzie mogła zastąpić napędy tradycyjne. Na rynku pojawiają się nowe rozwiązania. Niektóre z nich zostają w fazie prototypu na długie lata, inne udaje się wdrożyć do masowej produkcji. Dzisiaj przedstawię najciekawsze z nich.
Silnik na sprężone powietrze
To jeden z tych nieszablonowych wynalazków, które budzą wiele zdziwienia. Na pierwszy rzut oka wydaje się niemożliwe, aby samochód napędzany był zwykłym powietrzem. Okazuje się, że ta technologia została opracowana przez francuskich inżynierów. Twierdzą oni, że silnik zasilany sprężonym powietrzem będzie wystarczająco sprawny, aby móc rozpędzić pojazd do prędkości 35 km/h. Przewidywana cena takiego pojazdu to około 20 tys. dolarów.
Napędzany wodą
Silnik napędzany wodą? Mit czy rzeczywistość? Japończycy opracowali rozwiązanie, które potrzebuje zaledwie litr wody, aby przez godzinę napędzać pojazd jadący z prędkością 80 km/h! Z wody uwalniane są elektrony wodoru, które wykorzystywane są do produkcji energii elektrycznej.
Co więcej w Polsce można również znaleźć takie pojazdy! Są to przeróbki zdolnych mechaników i wynalazców, którzy postanowili poruszać się ekologicznie i ekonomicznie. W tym przypadku zasada jest inna: woda pobierana jest ze zbiornika z wodą, potem trafia do kolektora wydechowego, gdzie zostaje ogrzana do temperatury 150 – 160 stopni i zamienia się w parę wodną. Potem trafia do kolektora ssącego i następnie do komory spalania.
Alkohol etylowy zamiast benzyny?
Udane próby wykorzystania tego paliwa sięgają 1872 roku. Wtedy jeszcze proces rafinacji ropy naftowej nie był tak powszechny, dlatego Otto opracowując swój pierwszy silnik spalinowy, jako paliwo wykorzystał 95 proc. spirytus.
W dzisiejszych czasach nie ma problemu z zastosowaniem alkoholu etylowego jaki paliwa. Jednak to rozwiązanie jest na razie nieopłacalne, przede wszystkim ze względu na niższe ceny ropy naftowej. Dodatkowo wartość opałowa czystego alkoholu etylowego to zaledwie 60 proc. wartości opałowej tradycyjnej benzyny.
Biomasa – czy to możliwe?
Jak najbardziej tak i nie jest to nowe rozwiązanie. Silnik Sterlinga to pewnego rodzaju połączenie silnika spalinowego z parowym. Zasada działania polega na tym, że energia cieplna dopływa do mechanizmu z zewnątrz – jak w przypadku silnika parowego. Pracującym gazem może być hel albo wodór. Co ważne, silnik takie nie emituje zanieczyszczeń. Gaz taki nie wymienia się z otoczeniem, tak jak w przypadku silnika spalinowego, gdzie po zdetonowaniu emitowany jest do atmosfery i staje się w zasadzie bezużyteczny.