Technika
Specjaliści Toyota Motorsport GmbH (TMG) pomagają zespołowi Snowspeed testować w tunelu aerodynamicznym specjalne sanie, które posłużą do próby ustanowienia nowego rekordu prędkości.
Norweska grupa Snowspeed przygotowuje się do pobicia rekordu prędkości swobodnego zjazdu saniami. Od 2014 roku rekord ten, wynoszący 134,36 km/h, należy do Guya Martina z wyspy Man. Norwegowie zamierzają osiągnąć prędkość ponad 250 km/h dzięki wykorzystaniu wyrafinowanych technologii.
Jak twierdzi Jorn Madslien z zespołu Snowspeed, prędkość 250 km/h przekraczali już narciarze, a aktualny rekordzista, Włoch Simone Origone, osiągnął w roku 2014 252,45 km/h. Cięższe i bardziej aerodynamiczne sanie powinny pojechać jeszcze szybciej.
Toyota Motorsport GmbH ma już doświadczenia związane ze startami na śniegu – to właśnie na zaprojektowanych i zbudowanych przez TMG sankach z kompozytu zbrojonego włóknem węglowym paraolimpijczyk Andrea Eskau zdobył złoto na zimowych igrzyskach olimpijskich w Soczi w 2014 r.
Projektant rekordowych sań Nima Shahinian przygotował ich model w skali 50%, który umieszczono w jednym z dwóch tuneli aerodynamicznych w ośrodku TMG w Kolonii – tym samym, w którym prowadzone są prace nad hybrydowym bolidem Toyota TS050, przygotowywanym do startów w wyścigach World Endurance Championship.
Podwieszony na specjalnym wsporniku model testowano w tunelu aerodynamicznym przy prędkości opływającego powietrza równej 40 m/s (144 km/h), mierząc siły oporu i docisku oraz momenty sił wokół wszystkich trzech osi.
Badania w tunelu aerodynamicznym TMG dały zespołowi Snowspeed szereg cennych informacji, które posłużą w najbliższych tygodniach do doskonalenia projektu, przede wszystkim w obszarze stabilności. Następnych kilka miesięcy zajmie budowa sań, które mają być gotowe do próby bicia rekordu prędkości w roku 2017.
Źródło:
http://blog.toyota.co.uk, http://www.snowspeed.tv/