Toyota opracowała i opatentowała nowy rodzaj wyświetlacza projekcyjnego, prezentującego kierowcy na przedniej szybie samochodu ważne informacje w sposób ułatwiający bezpieczniejsze prowadzenie pojazdu.

Wyświetlacze projekcyjne HUD, stworzone kiedyś z myślą o ułatwieniu pracy pilotów samolotów wojskowych, stają się coraz powszechniejsze w samochodach osobowych, ukazując w odbiciu od wewnętrznej powierzchni przedniej szyby najważniejsze informacje przydatne podczas jazdy. Opracowana przez Toyotę innowacja z dziedziny tzw. rzeczywistości rozszerzonej (augmented reality) polega na tym, że wyświetlany obraz prezentowany jest w środku pola widzenia kierowcy, podążając za jego wzrokiem.

System analizuje kąt skrętu kierownicy oraz prędkość samochodu, a także poziome oznakowanie jezdni śledzone przez kamerę przednią oraz położenie głowy kierowcy, obserwowane za pomocą kamery w kabinie pojazdu i w oparciu o te dane optymalnie dobiera punkt na szybie, w którym prezentowane są informacje. Wielkość obrazu odpowiada szerokości samochodu, co ułatwia uświadomienie sobie położenia pojazdu na pasie ruchu. W miarę wzrostu prędkości, gdy wzrok kierowcy skupia się na bardziej oddalonych obiektach, obraz staje się mniejszy i wyświetlany jest wyżej.

Opatentowane przez Toyotę rozwiązanie pozwala kierowcy bardziej skupić się na obserwacji otoczenia, co wydatnie zwiększa bezpieczeństwo jazdy. Dużą zaletą innowacji jest to, że wykorzystuje ona już istniejące komponenty i nie wymaga opracowywania dodatkowych podzespołów, dzięki czemu może zostać szybko wdrożona do seryjnych pojazdów. Można się spodziewać, że podobnie jak inne przełomowe technologie Toyoty, pionierskie rozwiązanie zostanie wprowadzone najpierw w samochodach klasy premium należącej do japońskiego koncernu firmy Lexus, a potem trafi do aut popularnych.

 

Źródło: http://www.autoblog.com