Technika
Zbudowane w 2003 roku centrum projektowe Lexusa w prefekturze Aichi wyposażone jest w szereg najnowocześniejszych technologii, wspomagających tworzenie nowych projektów od fazy koncepcyjnej po prototyp. To właśnie tu zaprojektowano np. od podstaw popularnego crossovera NX.
Biały budynek o wypukłej, przeszklonej fasadzie nie wyróżnia się zbytnio spośród wielu innych w biurowej dzielnicy. Dostęp do niego jest jednak pilnie strzeżony przez ochronę, a wchodząc na zaproszenie, trzeba zostawić na portierni aparaty fotograficzne i telefony komórkowe. Tajemnice powstających tu projektów nowych modeli Lexusów nie mogą się wydostać na zewnątrz przed oficjalnym ogłoszeniem.
Choć proces projektowania odbywa się dziś przede wszystkim w środowiskach cyfrowych, pierwsze szkice kreślone są ołówkiem na papierze, a modele rzeźbione są tradycyjnie z gliny – ręce artystów i rzemieślników są wciąż niezastąpione.
W miarę precyzowania projektu w oparciu o szkice powstają trójwymiarowe cyfrowe modele, uwzględniające coraz więcej szczegółów technicznych. W oparciu o nie tworzy się realistyczne komputerowe wizualizacje.
W rozległej sali zwanej Real-Scale Theater, na wielkich ekranach zajmujących całe ściany prezentowane są w naturalnej wielkości szkice, szczegółowe projekty i trójwymiarowe wizualizacje samochodów w dowolnym otoczeniu, co umożliwia ich gruntowną weryfikację.
Na ostatnim piętrze znajduje się tak zwana Sala Ocen. W jej podłodze umieszczono zdalnie sterowane obrotnice, na których umieszcza się np. makiety pojazdów o rzeczywistej wielkości czy prototypy w różnych stadiach projektu. Wyrafinowany system oświetlenia umożliwia ich oglądanie pod dowolnym kątem w świetle dziennym i półmroku, w świetle skupionym i rozproszonym. Rozsuwany dach pozwala oglądać je także w naturalnym oświetleniu w różnych warunkach pogodowych. Obraz z umieszczonych w sali kamer prezentowany jest na 12 ekranach w przyległej sali konferencyjnej na 100 osób.
Niesamowite wrażenie robi Pokój Rzeczywistości Wirtualnej, mający postać sześcianu o boku 2,5 metra. Siedząc w nim na fotelu, można przez okulary 3D oglądać wirtualny obraz wnętrza samochodu widziany z perspektywy kierowcy. Pozwala to na wczesnym etapie projektu oceniać jego estetykę, funkcjonalność i ergonomię jeszcze zanim rozpocznie się budowa prototypu, a dziki temu uniknąć wielu kosztownych i czasochłonnych modyfikacji na późniejszych etapach rozwoju.
Centrum projektowe dysponuje również własnym studiem fotograficzno-filmowym, wyposażonym w wysokorozdzielcze kamery, profesjonalne oświetlenie oraz wózki na szynach i krany kamerowe pozwalające uzyskiwać dynamiczne ujęcia. Tu fotografuje się prototypy i tworzy pierwsze filmy, promujące nowe modele.
„Bez względu na doskonałą jakość cyfrowych wizualizacji, ostateczny kształt projektów zależy od mistrzostwa rzemieślników takumi” – mówi Takeshi Tanabe, dyrektor projektów w Lexus Design Division – „To oni najlepiej czują materiał, gdy modelują makiety z gliny korzystając z wieloletniego doświadczenia. Znakomicie rozumieją intencje projektantów, w lot chwytając ich uwagi, są przy tym bardzo kreatywni. Wspólnie kontynuujemy proces tworzenia, aż osiągniemy efekt satysfakcjonujący wszystkie zaangażowane strony. Dlatego nasze samochody to nie tylko maszyny – to również dzieła rzemiosła artystycznego.”
Źródło:
http://drivers.lexus.com